onsdag 4 november 2009

Grebbestad Lunator

Ack ack, tänk om man kunde minnas smaker. Jag tycker att det är otroligt svårt att minnas hur en öl smakade som man senast drack för några år sedan. En sådan öl är Grebbestad Lunator, en av nyheterna nu i november. Jag minns att den var god men i övrigt är det inte mycket jag kommer ihåg. Kul att prova den igen med andra ord.



Till att börja med är det bara att konstatera att färgen var mörk brunröd. Skummet var litet men ganska tjockt. Såg inte helt tokigt ut, ja rentav riktigt vackert öl.

Doften bjöd på mycket malt och vinösa toner. Russin och frukt kände jag också liksom en hel del sirapslimpa. Helt klart en skön doft som det var trevligt att sniffa på.

Mycket torkade frukter i smaken liksom malt. Smaken av russin var tydlig plus de söta tonerna av kola. Något annat som hela tiden fanns på tungan var sirapslimpan. Eftersmaken var lång och innehöll en viss bitterhet. Alkoholen värmde en del tycker jag. Helt klart en trevlig dubbelbock som är väl värd att prova, om inte annat för att fräscha upp minnet. Någon direkt smörchock som Andersand tyckte jag mig inte känna.

Men visst var den äldre designen på flaskan vackrare?

3,75/5

2 kommentarer:

fajanen sa...

Ska bli kul att prova den. Har faktiskt inte testat någon äldre version heller.

Ottes sa...

Bryggd av den gamle E-tunasonen och sytharen Robert Bush(han gör fortfarande musik!).
Håller med om att den gamla flaskan av belgisk typ var bättre.
Tyckte doften var söt och lite rökig med inslag av wellpapp och chokladmalt. I smaken hittade jag sträva äppletoner och lite sirap. Tyckte dock smaken var lite för tunn och ölen allt för kolsyrad. Minns den faktiskt som godare...
Betyg: 3,3/5.