måndag 16 november 2009

Systembolagets information på internet, hur fungerar den egentligen?



Är det någon som vet hur Systembolagets information på internet egentligen fungerar? Jag tänker på det som står att finna på deras hemsida på Internet då man söker efter en dryck.

I förra veckan sökte jag på "Cantillon", då dök det upp att det fanns sex flaskor Cantillon Iris på Regeringsgatan. Då jag ändå var i krokarna gick jag in i butiken och frågade om flaskorna fanns i gömmorna. Svaret blev att de inte fanns, det var ett par år sedan de senast saluförde Iris fick jag som svar.

Alldeles nyss tittade jag igen, nu skall det finnas två flaskor inne. Sex blev till två men egentligen skall det vara noll, eller? Det kanske spökar men något förvirrande det är det.

10 kommentarer:

Fredrik K sa...

Ibland kan det vara något så skumt som att de har provningar på bolagen med mera. Tycker precis som du att såna här grejer är märkliga och ibland känns det nästan som att det är något mygel på g. Typ att de ställer undan flaskor åt sig själva på lagren eller något...

Niggze sa...

Var med om något liknande förra året i Malmö, stod att systemet på Hansa hade 2 flaskor Vigneronne men när jag var där fick jag samma svar, att det var ett sjukt bra tag sedan dom hade den. Skumt...

Stefan - Beer Drivel sa...

Det här händer mig relativt ofta. Kolla bl.a. efter XS Old Crustacean och Sierra Nevada Bigfoot Barley Wine på regeringsgatan. Båda dessa fanns iallafall i lager för nån vecka sen. Men dom har inte haft dom på hyllorna på ett bra tag.

Pilsnerrogge sa...

Ibland kan det vara flaskor som någon beställt men inte hämtat ut än.

Manker sa...

I fallet regeringsgatan och XS Old Crustacean så fanns den kvar rätt så länge. har frågat efter annat på bolaget som det stått att de haft någon enstaka av och det har helt enkelt varit inventeringsproblem. Ett visningsex (i de gamla bakom-disk-butikerna) eller sådant som gått sönder, snotts, aldrig levererats.

så ibland känns det som om deras inventeringssystem är under all kritik. se bara på vilka flaskor de har 1-3 stycken av så inser man rätt snabbt hur ofta detta händer.

Eddan sa...

Ja, står det 1-3 flaskor kvar på hemsidan så är dom slut.

Ottes sa...

Har råkat ut för samma sak men då jag stod på mig gick expediten in på lagret och (surprise!) hittade de flaskor som skulle finnas men som alltså inte fans men fanns endå till slut...

dempa sa...

Vet inte hur många gånger jag blivit lurad av ett lagersaldo på systembolagets webplats. Tex skulle det finnas 24 st Nils Oscar coffee stout på Backaplan. Ringde dit, det var fel på saldot.
För ett par månader sedan fanns det fortfarande 5 st Left Hand Twin Sisters i typ Alvesta eller någon småländsk håla. Det var även fel.

Men samtidigt har jag kunnat hitta en del "godsaker", främst på Systembolag i Sthlm, bla regeringsgatan men även fältöversten. Saker från beställningssortimentet som folk inte hämtat ut bland annat.

Så det bästa man kan göra är att ringa, innan man åker dit och rekar :)

Manker sa...

Tror också det ibland kan bero på att någon avlägsen butik har blivit av med sina flaskor då de blivit beställda till någon annan butik. Sedan har butiken glömt att ta bort dem från sitt saldo.

men som slutsats så är det dåligt av systembolaget att inte hålla bättre koll på sånt. Bättre system skulle ju underlätta för alla. Likaså informationstexterna under varje flaska. Ursprung, typ, alkoholhalt, innehåll etc. Om allt sånt står att finna på hemsidan så skulle det nog öka intresset, inte nödvändigtvis konsumtionen (vilket de ogillar) men istället göra att kunderna blev mer medvetna om vad de dricker

Gyllenbock sa...

Onekligen intressant detta, men det vore kul att veta sanningen. Jag kan inte förstå hur saldot kunde sjunka från sex till två trots att inga flaskor fanns inne. Jag kanske blev lurad?