onsdag 18 november 2009

Haandbakk



Äntligen var det dags att dricka HaandBryggeriets Haandbakk, en öl som jag länge velat smaka. En norsk sour ale pratar vi om, spännande. Ölet bryggdes i maj 2008 och har sedan dess legat och gosat till sig.

Mörkbrun vätska, det brunaktiga skummet var inte stort och lade sig snabbt.

Doften var intressant, de syrliga tonerna fanns där liksom dofter av ek, svarta vinbär, lakrits och vinäger. Kul doft helt klart, annorlunda.

Smaken var också kul men inte bara kul utan även god. Förutom syrligheten var lakrits det första jag reagerade på. Vinäger, mörka bär, russin och ek kände jag också. Undrar om jag inte också noterade en svag, svag rökighet, ja jag tror det. Kroppen var medel och vätskan ganska torr. Annorlunda och kul öl från Norge, balanserad och alkoholen (7,5%) kändes inte alls. Syrligheten var inte alls som hos en Cantillon, givetvis inte. Tyckte att den påminde en del om Rodenbach.

4/5

4 kommentarer:

fajanen sa...

Jag tyckte den var riktigt bra. Syrligheten i kombination med lakrits var supergott.

Stefan - Beer Drivel sa...

Hmmm, jag som inte gillar lakrits. Provade Ölandstokens Lakritsporter för några år sedan och hade svårt att få ned den. Får se hur det blir med denna.

Ottes sa...

Aaah, nu blir jag avundsjuk, detta låter som något jag skulle gilla (tycker mkt om Rodenbach). Får väl se till att ta en tur till Norge snarast.

Gyllenbock sa...

fajanen: ja det var en positiv överraskning, återigen ett bevis på att HaandBryggeriet gör stabil öl.

Stefan: röklakritsporten hade jag stora problem med, tyckte att den var allmänt sur på ett otrevligt sätt. Kanske var det en infektion.

Ottes: prova vid tillfälle, lite Rodenbach-vibbar var det allt men på ett lite annorlunda sätt förstås med lakritsen.