torsdag 6 augusti 2009

Underbara Bergen.



I vanlig ordning skriver jag en liten reserapport, denna gång handlar den om vackra Bergen där jag tillbringade ett par trevliga dagar tillsammans med storasyster. Norge håller helt klart på att segla upp som min nya världsetta vad gäller favoritländer. 2007 besöktes Tromsö, förra Svalbard och i år alltså Bergen. Får se om det blir någon besök även nästa år, kan säga som så att Lofoten och Kirkenes lockar.



Resan till Bergen bokades direkt i juni då SAS släppte Eurobonusbiljetter för halva priset mot det normala. 6000 poäng i ekonomiklass, ni som har koll på Eurobonus vet att det är ett ytterst förmånligt pris. Passade på att "lyxa" till det genom att boka resan i Economy Extra, då ingår mat/dryck plus att man får använda Fast Track genom säkerhetskontrollen, det sistnämnda är förstås väldigt trevligt om det är långa köer på flygplatserna. Såg att SAS just nu har en kampanj där man i september flyger två för priset av en till Europa. Bryssel för 1995 t/r för två personer är väldigt billigt, jag har hört att det finns mycket god öl i Bryssel.

För att komma till Bergen flög vi via Trondheim, lite onödigt kan tyckas men då man reser med bonuspoäng är det inte alltid den mest logiska rutten som man får välja. För egen del spelar det ingen roll, eller det är snarare tvärtom för mig. Ju fler flygningar desto bättre, ja jag älskar att flyga.




Efter att vi checkat in på Radisson SAS Royal Hotel i Bergen åt vi en enkel lunch, sedan tog vi Fløibanen upp till berget Fløyen, 320 meter över havet. Utsikten därifrån var förstås häpnadsväckande vacker. 70 nok kostade en biljett t/r.




Väl nere på fast mark igen ägnade vi eftermiddagen åt att flanera omkring på Bergens vackra gator, ja staden är verkligen högst förtjusande. Jag kommer alltid att gilla städer som ligger vid havet extra mycket. Dessutom gillar jag det faktum att Bergen hade en levande hamn, både stora fartyg och en massa fritidsbåtar.





Är man i Bergen får man inte missa Fiskemarknaden, ja den ligger väldigt centralt så den går inte att missa hur man än försöker. En trevlig och enkel lunch åt jag där en av dagarna, en mixsallad med mycket gott från havet. Så mycket färskare kan det ej bli.






Nästa dags stora höjdpunkt var den fyra timmar långa Fjordturen med "White Lady". Turen kostade 440 nok per person, väl värt pengarna tycker jag. Under resan fick man se Bergen från vattnet, många samhällen längst kusterna plus förstås majestätiska fjordar. Ok, Geirangerfjorden mfl är mäktigare men även utanför Bergen är det vackert så att det nästan gör ont.







Som lite bonus anlände ett av Hurtigrutens fartyg då vi återigen var framme i Bergen efter fjordturen. Hurtigruten skulle jag gärna åka med, den klassiska 11-dagars. Wow!




Efter fyra timmar till sjöss blir man lite lätt mosig, särskilt efter att under hel turen suttit och njutit ute på fördäck. Väl tillbaka på hotellet somnade jag rätt fort, syrran trodde att det var tennis på tv men det var visst bara jag som snarkade lite. Hotellets sängar var väldigt sköna, i övrigt hamnar hotellet ganska långt ner bland de ungefär 30 olika Radisson jag bott på. Rummet var litet samt lite slitet. Vid frukosten saknade jag en del "givna" saker som alltid brukar finnas. Läget vid Bryggen var förstås lysande, liksom att flygbussen hade sitt stopp precis utanför dörren. Stabilt trestjärnigt skulle jag vilja säga och inte fyrstjärnigt som den officiella rankingen är.



Efter den sköna tuppluren var jag åter redo för att bege mig ut på stan, siktet var inställt på Pingvin, en restaurang med prisvärd inhemsk mat. Norska köttbullar åt jag, de kostade 129 nok. Överlag är Bergen dyrare än Stockholm, men skillnaden är inte häpnadsväckande stor. Det som är märkbart dyrare är läsk, choklad och chips. Men egentligen är det bara bra om man nu tänker på folkhälsan. Hur som helst smakade köttbullarna stabilt.




Jag har redan tidigare skrivit om resan höjdpunkt vad gäller öl, men det kan vara värt att nämna det igen. Ægir India Pale Ale smakade verkligen gott inne på Kontoret.



Det var en alldeles för underbar kväll utan ett moln på himmelen för att bege sig mot hotellet, alltså strosade vi omkring och tittade på folk och bara njöt av livet. Glass åts, dryck intogs på klassiska Bryggen.





Nästa dag var det dags att flyga hem. Vi han dock knalla omkring i några timmar samt äta lunch i form av pizzabuffet där man fick äta så mycket man orkade för 99 nok, det var riktigt prisvärt.



Har ni läst ovanstående och tittat på bilderna förstår ni nog att Bergen är en stad som jag blev mycket förtjust i. Ett par dygn var gott om tid då staden inte är så stor, ungefär 250000 invånare. Många turister nu på sommaren, men det var aldrig något direkt trängsel, inga problem att bara kika in på de restauranger och barer som man ville besöka. Apropå restauranger och barer, det fanns många olika sorters sådana i Bergen. Det är alltid trevligt då det finns något för de flesta smakriktningar. Helt klart anbefaller jag er att besöka Bergen!

2 kommentarer:

Christer sa...

Håller helt med, Bergen är en riktigt härlig stad! Kul att vädret var så pass bra när du var där, annars kan det ju regna rätt mycket där. Även Tromsö gillar jag med sin unga studentprägel. Har chips gått och blivit dyrt i Norge? Senast jag bodde där (strax utanför Bergen samt utanför Tromsö) var potetgull det enda som var relativt billigt, men det var ju 8 år sedan nu...

Gyllenbock sa...

150 gr naturchips kostade 23,50 nok, nu vet jag inte om det var något speciellt märke men det kändes rätt dyrt. En burk Ringnes i mataffären kostade 25, det är inte direkt billigt det heller för ett "skitöl".