lördag 8 augusti 2009

Two Hearted Ale på Akkurat.

Jag är ingen storläsare av diverse rankinglistor vad gäller öl men så mycket har jag snappat upp att Two Hearted Ale från Bells Beer sägs vara rätt bra, ja världstvåa enligt Ratebeer då vi snackar om IPA. En sådan öl är förstås kul att prova, vilken tur då att den just nu finns att dricka på eminenta Akkurat.

Det blev en snabbis på Akkurat igår efter jobbet, ja det blev bara en öl. 92 kronor för en flaska kostade kalaset, det får anses vara ett stabilt pris för en öl av den kalibern.



För onekligen var den en stabil öl. Härlig gyllene färg, stort och fint skum. Skumrester lägger sig kvar på glaset. Trots att näsan befann sig en bit från glaset kände jag den bekanta och underbara doften av grapefrukt och citrus, humlejuice ni vet. Verkligen strålande! Ju närmare näsan kom glaset desto intensivare blev doften, en sann njutning att bara dofta på ölet.

Det första jag reagerade på i smaken var den härliga bitterheten. Men som tur är var ölet inte bara bittert utan där fanns en fin balans liksom en viss sötma. Vätskan kändes ganska tjock och krämig samt mycket uppfriskande. I smaken fanns en del blommighet, i avslutningen hittade jag lite honung. Eftersmaken hängde inte riktigt med hela vägen hem men ändå en bra bit. Ytterst få öl har orkat med hela vägen hem, tror bara att det är Kaggen som gjort det.

Onekligen en kul öl att ha provat, mycket god men om hon är världstvåa eller ej är förstås väldigt svårt att säga. Mitt betyg blir högt, 4,75, dvs samma betyg som jag i våras gav Bells Hop Slam Ale. Åh, ja ibland blir man verkligen glad av att dricka en öl, det blev jag igår. Så lättdrucken trots den härliga mängden råvaror.

Förövrigt var det en underbar kväll i Stockholm igår, ett magiskt ljus. Attans synd att man inte äger en bättre kamera.

2 kommentarer:

Baggen sa...

Jag (Baggen) samt Weine från "Casa Beerblog" var där igår oxo och drack lite finöl. Drack bl a denna öl och visst var den mumsig. Nästan prisvärd :)

Gyllenbock sa...

Vilken tid var ni där? Jag var där kring 21, var bara inne i salongen i runt 20 minuter innan jag var tvungen att skynda vidare.