onsdag 5 augusti 2009

En goding, resten Kalle Anka.

Blev några öl i Bergen även igår. På Rema 100 handlade jag en Ringnes Skjærgårds Pils, hade inga förväntningar alls på den men tänkte att det kan vara bra att ha något på hotellrummet. Mini-baren var löjligt dyr så det var inte att tänka på.



Gul färg med ett snudd på obefintligt skum. Såg inte direkt inbjudande ut. Doftade nästan ingenting, möjligtvis svagt av humle, bröd och aluminium. Mycket vattnig smak med inslag av bröd, jäst och burk. Eftersmaken var imponerande liksom den härlig bitterheten, nejdå jag skojar bara. Ännu en meningslös produkt! 0,75/5

Öl nummer två dracks till maten på mycket sympatiska restaurang Pingvin. De hade runt 25 olika öl, jag fastnade för en som jag tidigare ej druckit. Det borde jag inte ha gjort.



IPA lät trevligt, men tyvärr var det en på blygsamma 3,5%. Men, men har man beställt så är det bara att stå sitt kast. Green King IPA var ingen höjdare den heller. Bärnstensfärgad med ett skum som inte var så stort. Tämligen svag doft av karamell, malt och kanske lite smör. Tunn och vattnig, någon humle letade jag förgäves efter. Fanns en del smak av karamell, småkakor och blommor. Inte mycket till eftersmak på denna heller. Tråkig! 1,75/5



Efter kvällsmåltiden hamnade vi på Kontoret, Nya Dickens pub. De hade många olika whiskysorter men även många öl. Egentligen hade jag velat prova Nøgne Ø Lambic, men det fanns inte i Bergen, dock i Oslo för någon vecka sedan. Istället ville jag prova någon annan norsk öl jag tidigare ej druckit. Valet föll på en Ægir India Pale Ale. Ægir Bryggeri kände jag inte till sedan tidigare, de öppnade visst 2007. 92 NOK, dvs ungefär 112 SEK för 0,5 liter.



Måste säga att det var en god investering. Lite lätt grumlig orangeröd färg, skummet var rätt stort och fluffigt. Skumresterna hängde kvar länge på glasets insida. Ölet doftade trevligt av ananas, grape, melon och en del såpa. Aaaah, äntligen en inbjudande doft! Smaken innehöll ungefär detsamma som doften, bitterheten var helt klart trevlig och ölet kändes balanserat. Kroppen var över medium, kul att ha vätskan i munnen. Eftersmaken satt i länge. Mycket skoj att dricka en god norsk öl från ett annat bryggeri än de två "vanliga", Nøgne Ø och HaandBryggeriet.

4/5 blir det i betyg.

Det var en magisk kväll i Bergen igår, inte ett moln på himmelen och riktigt varmt för att vara Bergen. Det kändes för tidigt att bege sig mot hotellet så det fick bli en öl på smått legendariska Bryggen. Bryggen är ju ett område där det finns många turister, alltså var det ingen större överraskning att ölen som serverades på de olika ställena inte var direkt skoj. En stackars Rignes Pilsener drack jag.



Ibland undrar man vad det egentligen är man håller på med? Varför slösa pengar på något man vet att man inte kommer att uppskatta? Ok, ok det var en vacker kväll. Ringnes Pilsener var inte vacker. Tråkig, brödig, metallisk. Ja ni vet hur det är. Så otroligt vattnig och tunn öl att man undrar hur lyckas de egentligen. Tror att jag gav Hansa Pils 0,75, ja den var ju riktigt rutten. Denna får samma betyg, ärligt talat orkar jag inte bry mig.

På hemvägen idag med SAS från Oslo satt jag i Economy Extra, då ingår mat och dryck ombord. Det var för bloggens skull jag drack en Spendrups Export 5,0. Tyvärr har jag ännu inte åkt med ett flygbolag som haft någon riktigt god öl ombord.



Spendrups Export var ingen höjdare den heller, trots att den intogs på hög höjd. Smakade svagt av grönsaker, lite metallisk. Tunn och vattnig förstås. Ja, ska vi säga att en etta i betyg klingar vackert?

Kanske är jag väl hård i mina omdömen, men eurolager är verkligen inte min grej. Ber om ursäkt om jag retar upp någon, men detta är faktiskt mig blogg alltså skriver jag precis vad jag vill. Ibland är det inte fel att att säga vad man verkligen tycker.

4 kommentarer:

Fredrik sa...

håller med helt smaklös lager är rätt meningslöst, men vi verkar bara vara en lite skara som fattat det.

Stefan - Beer Drivel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stefan - Beer Drivel sa...

Ville redigera men hittade inte alternativet ;)

Jag håller helt med dig om euro lager och lager över lag faktiskt. Fattar inte riktigt vart den här metall smaken kommer ifrån. Sen antar jag att den sura spy-smaken kommer från dåliga råvaror och bristen på skum har något med det att göra också.

Kul att se någon som står för att dom inte gillar det och sätter betyg därefter.

Jag börjar dock få upp ögonen på mina polare. Tog med dom på Belgofesten och efteråt gick dom på puben och tog en Staro. Hade tydligen svårt att få ned den efter att ha druckit kvalité hela dagen hehehe :) Jag har nu flera i min bekantskapskrets som har fått väldigt svårt för dom här billiga burk-ölen.

Kul att läsa om alla resor förresten :)

Gyllenbock sa...

Fredrik: den är ju det, men likt förbaskat måste man prova då och då. :)

Stefan: visst är det härligt att få vänner och bekanta att prova något annorlunda (i deras värld). Fler borde våga prova nya smaker, gäller inte bara dryck utan i högsta grad också mat. Kul att du gillar att läsa om mina små resor, en mer utförlig rapport om Bergen kommer ikväll eller imorgon.