fredag 21 augusti 2009

Första grodan avklarad, Manalishi.

Såhär på sommarens sista semesterdag var det inte helt omotiverat att korka upp något intressant. Varför inte en groda? Hoppin Frog Mean Manalishi Double I.P.A är det långa namnet på ölet. Det är första ölet från Hoppin Frog som jag druckit.

Bryggeriets öl tycks få stabila betyg på olika ölsidor samt hos ölbloggare så det var med en viss positiv förväntan som kapsylen åkte av.



Innan jag hällde upp ölet doftade jag lite på kapsylen, en härlig doft måste jag säga. Tropiska frukter, citrus, grape ja den där härliga "DIPA-doften" ni vet. Ölet doftade ännu mer i glaset, en del söta toner fanns där, någon slags godis? Helt klart väldigt trevligt!

Ölet inte bara doftade gott utan det såg även väldigt fint ut i glaset med den mörka, bärnstensaktiga färgen. Skummet var rätt stort och tjockt. En hel del skumrester låg kvar i glaset.

Smaken var inte alls dum den heller. Tropisk frukt givetvis, väldigt mycket grape. Tyckte mig även känna smak av kakor. En väldigt hög halt bitterhet men ändå balanserat. Fast ännu lite mer malt hade varit intressant. Det handlar inte bara om en massa beska utan där finns en massa annat godis. Jag gillar den småtrevliga sötman som fanns där i bakgrunden. Avslutningen var givetvis rejält bitter, smaken satt kvar länge på tungan. Kroppen lite över medel skulle jag vilja säga. Den relativt höga halten alkohol (8,2%) kändes inte alls.

Helt klart en stabil öl, Boris från samma bryggeri får ligga ett tag nere i förrådet innan den provas.

4,25

1 kommentar:

Manker sa...

En god DIPA, helt klart. Gillade också den lite söta smaken som ja fick till typ satsumas/klementiner eller så. Gjorde sig gott med humle helt enkelt.