söndag 31 maj 2009

Stockholm Marathon samt några öl.

Igår var det som bekant den 31:a upplagan av Stockholm Marathon, ett lopp som jag skulle ha sprungit men tyvärr satte ryggen stopp. Är man en vekling så är man, inte så mycket att göra åt den saken.



Nå, det var nästan lika skoj att knalla omkring på stan och se alla dessa tappra löpare som kämpade steg för steg. Kenyanerna i täten hade verkligen underbara löpsteg, där snackar vi om konst av yppersta klass. Som vanligt var det en hel del sköna lirare som sprang, bla ett par finländare med kostym och lågskor, några grabbar som sprang med en liten gitarr och sjöng. Tokigaste av dem alla var nog en man som hade respektabla löstuttisar samt stringkallingar, för mina kära läsares skull väljer jag att enbart visa bild på honom tagen framifrån.



Följde några löpare igår lite mer ingående, bla min gode vän fettisov som verkligen fick kämpa för att klara maxtiden på sex timmar. När han var ute och slet passade Silenzi och jag på att gå in på anrika Zum Franziskaner, sedan 1840-talet belägen på Skeppsbron i Gamla stan. Inredningen lär aldrig vinna något modernt trendpris.



Tyvärr är det bara att konstatera att utbudet av öl är mycket svagt på Zum Franziskaner, ja tyvärr är det så. Ett par fatöl och runt 10 olika flaskor, det ger inga höga betyg i min bok.



Lyckades hitta en öl som jag tidigare inte druckit, nämligen en Schlösser Alt från Brauerei Schlösser GmbH. Altbier är inget man dricker varje dag, men den var rätt ok tycker jag. Kopparfärgad vätska och ganska mild öl. Lite rostad malt och brödig smak, aningen citrustoner. Inte så mycket kolsyra och ganska lätt kropp. En på det stora läskande öl som satt fint efter att jag stått och kikat på maran i ett par timmar. 3/5 i betyg. När vi satt och drack ölen var det en marathonlöpare som kom in på krogen och lånade toaletten, det hade nästan varit lite väl vackert om han hade beställt en öl.

Senare på kvällen begav vi oss till Fredhäll och dess härliga badklippor. Där bjöd min storasyster och min svåger på några kalla samt grillat. Visst är det härligt att dricka öl en ljummen försommarkväll? Var lite sugen på att ta ett dopp, men det får nog vänta till augusti.



Drack en Grebbestad Lager samt en Brooklyn Lager. Stabila bägge två, ja i värmen funkar det mesta vad gäller öl. Grebbestad Lager är frisk med en rätt fin humleton. Ganska brödig smak, inte så besk. Absolut inte briljant men klart drickbar, speciellt efter många timmar på Stockholms vackra gator. 3/5

Brooklyn Lager har jag många gånger druckit, men nu var det ett tag sedan senast så det var kul att göra det igen. Tycker att den är en prisvärd och ganska smakrik lager, trevlig doft av fruktkola samt lite citrusfrukter. Smaken bjuder på tropisk frukt, karamell och lite tallbar. Trevlig! Behaglig beska. 3,5/5



En mycket trevlig dag var det, nästa år skall jag springa, så är det bara! Datumet för loppet är 5/6-2010. Ni tar väl och anmäler er också? Jag lovar att ni inte blir besvikna, Stockholm Marathon är verkligen en kul folkfest, både för publiken och löparna.

4 kommentarer:

Ottes sa...

Själv fick jag en kylskåpssval Eskilstuna Jubileumsöl när jag kom hem, sedan sov jag gott :-) Vi ses på Stockholms gator nästa år!

Gyllenbock sa...

Japp, nästa år ses vi! Då jäklar. :)

Anonym sa...

En sen kommentar...

Marathonmannen med lösbröst - jag sprang bredvid honom en stund i Medoc Marathon i Bordeaux 2002. Då hade han en gigantisk strap-on-dildo som prydnad...

Gyllenbock sa...

Anonym: hahahaha! Vilken lirare!