måndag 11 maj 2009

Trevlig dag i Kalmar.



I brist på annat tillbringade jag måndagen i Kalmar, denna förtjusande lilla stad vid kusten. Den stora anledningen till visstelsen var att dels besöka Kalmar Slott samt Kalmar Länsmuseums utställning om Regalskeppet Kronan.

Jag gillar verkligen slott, så mycket historia och känsla att det inte kan vara annat än mäktigt att knalla omkring i ett. Tanken slog mig att den svala miljön inne i slottet skulle passa utomordentligt bra för ölförvaring. Kanske läge att slå till, vad kostar ett slott?



Bilden ovanför visar ett kungligt (Erik XIV) matbord. De drack en del öl på den tiden, över 10 liter om dagen var inte alls ovanligt. Där ligger jag verkligen i lä!

Efter det intressanta besöket på slottet knallade jag till Kronanutställningen på Kalmar Länsmuseum. Fartyg och hav har alltid intresserat mig, det känns verkligen underbart att äntligen ha besökt Kronanutställningen. Regalskeppet Kronan var sin tids största och mäktigaste örlogsfartyg, givetvis var det en enorm katastrof då hon så ödesdigert förliste den där dagen i juni 1676.




Att besöka Vasamuseet i Stockholm är givetvis en höjdare, men utställningen om Kronan är mer intressant på ett sätt, nämligen den enorma rikedomen av föremål som man bärgat från djupet. Vasa var inte utrustad och med få människor ombord då hon kapsejsade, Kronan däremot hade fullt manskap och en massa föremål ombord. En del av föremålen från Kronan är helt unika, bla den största silvermyntskatten som någonsin hittats på svenskt vatten. Jag skulle verkligen kunna hålla på att skriva om gamla skepp i all oändlighet.

Efter många timmar på slottet och på museet kände jag att det var dags för en öl. Tyvärr var Kalmars bästa pub, Lilla Puben, stängd. Fick nöja mig med en öl på Krögers istället. Deras öllista innehöll ett tjugotal öl, det mest annorlunda var Leffe Blond, alltså beställde jag en sådan. Tog ett tag för bartendern att hitta Leffen, tydligen var det inte storsäljaren enligt honom. Det kan jag förstå då Krögers kändes som en typiskt ställe som säljer den ene Mariestaden efter den andra.



Leffe Blonde var det länge sedan jag drack, minns jag inte helt fel var det det första belgiska ölet jag någonsin drack. Doften är ganska söt, med sirapsliknande inslag. Frisk och rätt fyllig smak med en viss kryddighet och inslag av skumbanan och gräddkola. Inte helt oäven, fast det finns förstås bättre belgare.

Avslutningsvis en ganska dålig bild samt video på Viksjö, orten där jag bor:




Just ja, imorgon är det tidigt revelj igen. 07.45 går båten till Mariehamn, japp det vankas en dagskryssning till Åland. Blir intressant att se vad de har för öl ombord på Viking Line, vågar man hoppas på något intressant från Stallhagen?

5 kommentarer:

Ottes sa...

Öl och Finlandsbåtar brukar gå lika bra ihop som muslimer och fläskfilé. På senaste Siljaresan kunde jag konstatera att det fanns specialbarer för whisky, vin och cigarrer men öl..? Nej, självklart inte.

fajanen sa...

Har du tur kanske du hittar något från Harviestoun. Gillar deras Old Engine Old.

Gyllenbock sa...

Tyvärr hittade jag inget spännande värt att prova. Stallhagen Dunkles fanns men den har jag provat tidigare utan att bli alltför imponerad.

Anonym sa...

Rolig vy över Viksjö ska jag säga,
den som äger ICA får någon annan förtälja!

/Apan som inte varit vid fontänen

Gyllenbock sa...

Ja, trots att jag flygit över Viksjö typ 100 gånger var det första gången som kameran lyckades fånga det hela på bild. Tyvärr var det lite knasiga ljusförhållanden samt rätt smutsigt fönster.