onsdag 20 maj 2009

Schneider Hopfen Weisse



Som de flesta av er vet är Schneider Hopfen Weisse framtagen genom ett transatlantiskt samarbete mellan Hans-Peter Drexler vid Private Weissbierbrauerei G. Schneider & Sohn och Garrett Oliver vid Brooklyn Brewery. Det är inte det första samarbetet mellan olika kontinenter, absolut inte det sista heller.

Undrar om vi får se några spektakulära samarbeten mellan svenska mikrobryggerier? Eller kan det rentav bli såpass intressant att ett litet mikrobryggeri visar en stor drake vad det här med mycket råvaror verkligen innebär? Det sista är nog en utopi men helt säkert kan man förstås aldrig vara.

Hopfen Weisse visar upp en grumlig, orange färg. Doften är ganska spännande, det doftar inte riktigt som ett traditionellt veteöl med den klassiska skumbananen. Nä här är det mer andra frukter som dominerar, främst aprikos. Fast visst kände jag även kryddor och jäst, en inte helt oangenäm doft. Fanns även en diskret doft av tvål någonstans i bakgrunden.

Smaken bjuder på citrus, humle, deg och jäst. Lite skumbanan men inte så mycket, beskan är betydligt högre jämfört med "vanlig" veteöl. Även fylligheten är av en annan kaliber än vanligt, helt klart ett intressant och kul öl. En sak stör mig lite dock, nämligen den ganska påtagliga smaken av diskmedel. Ibland kändes det lite väl mycket.

Sammanfattningsvis tycker jag att det var en kul öl att prova, skulle inte tacka nej till en flaska till, eller varför inte två? Det är väl ett helt ok betyg? Betyg i siffor blir en 4.

6 kommentarer:

Baggen sa...

Den här ölen är en sjukt bra sommaröl. Sitter och smuttar på en just nu och inser att jag nog måste köpa några fler medans de finns tillgängliga.

Ska bli kul att pröva den amerikanska versionen i augusti.

Gyllenbock sa...

Ska också försöka få tag på några ytterligare flaskor, verkligen en läskande brygd.

När får man läsa om era äventyr i Köpenhamn? Jag är mycket nyfiken.

Fredrik sa...

Fanns inte den amerikanska vaianten på förra årets sthlm mässa?

Jag tror att jag provade den där.

Ottes sa...

Drack vi samma öl??? Min var som en smakbomb av skumbananer!

JoeG sa...

Fredrik: Jo snackade med Garret på Mat & Dryckmässan där han rekommenderade den andra varianten!

Gyllenbock sa...

Ottes: visst fanns där smak av skumbanan, men även en hel del annat tillskillnad mot "vanlig" veteöl.

Smaklökarna är som de är, fascinerande kan man lugnt säga.