söndag 5 augusti 2012

The Ginger Man New York


I måndags dundrade jag iväg till New York för ett kortare besök på fyra dagar, tidigare har jag besökt den intressanta staden år 2000 och 2004, men på den tiden visste jag knappt vad amerikansk öl var för något. Denna gång hade jag lite bättre koll på läget, dock var inte resan en resa med bara fokus på öl men en del hanns i alla fall. Tidsskillnaden är sex timmar mellan Sverige och New York, så när The Ginger Man besöktes på måndagskvällen var det redan tisdag i Sverige, det blev alltså inget längre besök.



Något som jag verkligen gillar med barer i USA är att man kan beställa "flights", dvs en bricka med smakprover. 13 dollar för fyra smakprover på 0,13 dl. 70 olika fatöl fanns det att välja mellan. Vidare har The Ginger Man ungefär 160 olika flasköl, även en hel del whisky för den som råkar vara intresserad av det. Av naturliga orsaker fokuserade jag på inhemska öl, gärna från bryggerier som jag tidigare knappt hört talas om. Smidigt att själv på en lapp skriva vilka öl man ville ha. Min första och enda flight för kvällen innehöll dessa öl:

Ithaca Nut Brown (Ithica Beer Company, New York)
AleSmith Anvil ESB  (AleSmith Brewing Company, San Diego)
Kuhnhenn American IPA (Kuhnhenn Brewing, Michigan)
Two Brothers The Bitter End Pale Ale (Two Brothers Brewing Company, Illinois)



Av ovanstående var Ithica och Two Brothers för mig nya bryggerier. Godaste ölet var Kuhnhenn American IPA, helt klart en IPA i den högre divisionen, 4.1/5 gav jag på Ratebeer.

Passade även på att dricka Flying Dogs relativt nya Underdog Atlantic Lager, det var en helt ok Premium Lager men inget som jag känner att jag måste pimpla i mig igen.Finns ju så mycket annat att prova därute.

En flaska som jag direkt blev intresserad av var Hanssens Experimental Raspberry, en sådan gick lös på 20 USD. Värt varenda cent ty det handlade om en väldigt god fruktlambic. Härligt syrlig med sköna toner av hallon. Vore fint att hitta det ölet i Europa.



Efter det ölet började John Blund verkligen banka på uppmärksamhet, men han fick ge sig till tåls ytterligare en stund för Wandering Star Bert’s Disqualified Imperial Stout ville jag inte missa. Wandering Star Craft Brewery kommer från Massachusetts. Väldigt trevligt öl, inte vråltung på något sätt men sådär skönt njutbar och sippvänlig som en riktigt välgjort Imperial Stout kan vara.

Ett besök på The Ginger Man kan jag verkligen rekommendera, stället ligger i Midtown Manhattan inte många minuter från Macys varuhus för den som känner till det stället.

Mer eller mindre fullsatt var det, så egentligen var det tveksamt om de överhuvudtaget hade tid att servera flights under "peak hours" (något som även nämndes i kvällens öllista). Bra service, härligt atmosfär och framförallt en väl fungerande luftkonditionering vilket förstås är skönt i den varma och fuktiga sommaren i NYC.



Det är få ställen som har en så uppdaterad hemsida som The Ginger Man, mer eller mindre i realtid. Även en uppdaterad pappersöllista varje dag. Tummen upp för det även om det sistnämnda kanske inte är helt optimalt rent miljömässigt.

The Ginger Man hamnar högt upp på min lista över besökta barer, helt klart ett ställe av yppersta klass.

























Inga kommentarer: