måndag 20 augusti 2012

Tre gånger trekommafem från Slottskällans Bryggeri



I juli då jag besökte Uppsala för att få i mig några öl passade jag förstås på att besöka en ICA-butik för att se vad de hade för öl på hyllan. Javisst, det fanns några från Slottskällans Bryggeri som jag inte hade druckit tidigare, Slottskällans Vit 3,5%, Slottskällans Nordic 3,5% samt Slottskällans Uppsala 3,5%.



Några korta kommentarer om de tre ölen, först Nordic:



Lite lustigt kanske men jag tyckte att denna version på 3,5% var godare än den "vanliga" på 4,5%. Skummet var fluffigt och behagade att hänga kvar en stund. Doften bjöd på malt, citrus. En hel del bubblor och kolsyra, beskan var distinkt. Citrus, kanske även lite apelsin samt malt och bröd. Stabil "trekommafemma."

3.2/5



Slottskällans Vit tyckte jag var ännu snäppet godare än Nordic. En hel del skumbanan både i doften och smaken. Även citrus, lite kryddor och en lätt syrlighet. Lätt kropp. Skönt drickbar i all sin enkelhet. Vore helt klart fint att ha denna öl i en butik i Stockholm.

3.3/5



Slottskällans Uppsala tyckte jag tyvärr inte om. Tunn med smak av malt, gräs, metall och något som påminde om "jord". Tråkig och intetsägande, sorry.

2/5

Jakten den får helt klart fortsätta, vilken är Sveriges godaste trekommafemma?

2 kommentarer:

Alf Tycker Om Öl sa...

Nordic har jag testat med en del mersmak, men ingen av de andra - dock lockar Vit! Har även testat The Hoppy One - en 3,5a som Slottskällan brygger åt The Train Station Brewery, den är också drickbar. Men jag har svårt att dricka 3,5or i finöls-form i glas - föredrar att halsa....

Gyllenbock sa...

Hehe, jag har svårt för att halsa öl oavsett vad det är för något. Helt enkelt en vanesak. Vit borde du smaka, den var stabil.