tisdag 14 augusti 2012

Ölshopping i New York



Då jag bara hade en normal kabinväska med mig till New York visste jag redan på förhand att det inte skulle bli så mycket ölshopping, dock är det fint att veta inför nästa besök vilka butiker man framförallt skall sikta in sig på. Eller butiker och butiker, jag besökte bara två stycken. Högst rankade enligt Ratebeer så förmodligen handlar det om de bästa butikerna.

Båda två ligger i närheten av varandra nere vid Litte Italy/Chinatown, New Beer Distributors och Whole Foods Market - Bowery.



New Beer Distributors ser inte mycket ut för världen från utsidan då det mest påminner om en lagerlokal men som vanligt är det insidan som räknas och insida de har de. Runt 1000 olika sorter och vänlig service där man ostört kan gå omkring bland hyllorna utan att bli attackerad av någon anställd med de vanliga löjliga frågorna om hur läget är med mera. Många olika öl från Europa, även några från Sverige men tyngdpunkten var på inhemsk öl. Enormt utbud, men inga direkta rariteter vad jag hann se.



Det var inga problem att bryta ett sexpack och bland som man ville, verkligen bra. Så var det inte på Whole Foods Market, utan där var man tvungen att köpa hela fyrpack eller sexpack. (om ölen var paketerade på det sättet)

Whole Foods Market är en mer seriös matkedja som har en utomordentligt bra ölavdelning, men de når av naturliga orsaker inte upp till New Beer Distributors. Bägge ställena är förstås värda ett besök. Jag längtar redan till mitt nästa besök då jag ska se till att ha mer utrymme och tid, att stressa igenom den ena ölhyllan efter den andra är inte skoj.



Något knäckande är det att se ett sexpack Oscar Blues Dales Pale Ale för 12 dollar, det är billigare än vad en burk kostar på krogen i Stockholm. Ja priserna var förstås i de flesta fallen rejält mycket lägre jämfört med Sverige.



12 flaskor för mindre än 500 sek fick jag plats med, hade gärna köpt 122 flaskor men men....


9 kommentarer:

Kristopher sa...

En sak jag märkte under min vistelse i Kalifornien är att de högst ratade ölbutikerna är dom som har mest utländsk öl.. Precis som du verkar ha märkt här. Jag förstår det för amerikanarna, men det är ju inte det såna som du och jag vill åt ;)

Gyllenbock sa...

Jo, så tycks det vara vilket inte är konstigt. Verkar väldigt svårt att hitta de "seriösa" grejerna från västkusten på östkusten. Trada öl är nog det som gäller....

Kristopher sa...

Tror också att trading är the way to go. Jag hittade knappt några östkustgrejer på västkusten heller tyvärr.. Dom är nog väldigt begränsade mellan sina stater.

Anonym sa...

Är i new york nu, och har besökt ovannämnda butiker. Fantastiskt utbud! Vet du eller någon annan hur det ligger till med regler angående att ta med öl hem?
/Fredrik

Jimmy sa...

På gränsen till "gå över ån för att hämta vatten..." när man köper norsk öl i NY :)

-Jimmy

Anonym sa...

Härligt att se att ett 4 pack Hoptimum kostar 11,35$ = ca 77:- visserligen i 355ml flaskor när en 650ml flaska såldes på SB för 398:-.
Ser framemot höstens resa.

Mvh Malt.P

@Anonym förra året fick man iaf ta hem 16 liter öl.

Gyllenbock sa...

Anonym: visst är det en härlig känsla att stå i en butik av den kalibern. Man blir lätt snurrig av det digra utbudet, så mycket man vill ha men det går ju inte att köpa allt. Brukar fylla en stor resväska med öl, runt 20 kg plus emballage. Fast som tidigare nämnt hade jag en mindre kabinväska på den senaste turen över pölen.

Jimmy: haha, ja så kan det verka men just Haandbryggeriet är ett bryggeri som jag försöker följa lite mer ingående då jag alltid gillat dem. Ser jag något som jag tidigare inte druckit så slår jag till direkt.

Anonym: du kommer att ha en härlig resa i höst, det är jag helt övertygad om. Priset på Hoptimum var bisart då ölet fanns på Systemet, sådana priser betalar jag aldrig för ett sådant öl. Köper man typ ett dussin flaskor i USA är flyget redan pröjsat typ. :)

Balder sa...

NU när jag sitter vid datorn och får kommentera så måste jag säga det att jag bodde på Bowery senast. (2009) då hade new beer ganska många rariteter. Vi hittade en hel hylla med "gamla" öl. Riktigt coolt. Annars var favoriten helt klart Whole foods.

Fan måste åka tillbaka snart igen!

Gyllenbock sa...

Balder: undrar om den hyllan finns kvar? Jag såg faktiskt en hylla lite gömd bland annat grejs men det gick inte att nå den vad jag kunde se. Kanske var den bara för stammisar och andra lirare, jag vet inte. Måste åka tillbaka och kolla. :)