fredag 24 augusti 2012

En väldigt udda öl

För drygt tre veckor sedan såg jag en flaska på Whole Foods Market i Bowery som jag inte kände igen, hit eller miss, ingen aning men ett köp det blev det. Jag pratar om Dogfish Head Tweason’Ale. En speciell egenskap med ölet är att det är glutenfritt, måste vara det första sådana som jag druckit.



Färgen var klar, guldaktig med ett vitt skum som lade sig snabbt. Till en början doftade det mest söta jordgubbar, artificiella sådana. Efter ett tag blev doften av jordgubbar svagare men istället kröp det fram toner av malt och lite honung. Först var doften ok men sedan dog den ut.

Smaken var väldigt udda. En blandning av parfym, lite jordgubbar, tuggummi (typ Jenka för er som minns den), plast och en lätt syrlighet. Väldigt tunn munkänsla, ja nästan åt det vattniga hållet. Ja, mer än så finns det inte att tillägga.

Betyg? Inte värd att frakta över Atlanten utan istället ett stycke öl som man kan dela med några på ett hotellrum och några minuter senare prova nästa öl. Priset för flaskan var 2.95 USD.

3 kommentarer:

Stefan - Ölsvammel sa...

Angående glutenfritt så kanske du provade Greens Herald som kom 2010? http://www.beerdrivel.se/?p=797

Jag tror även det kom en glutenfri öl innan det, skulle gissa runt 2005. Men den var ruskigt dålig som jag minns det.

Fredrik sa...

Låter ändå ganska spännande!

Gyllenbock sa...

Stefan: Greens Herald missade jag att prova, nå jag lär överleva.

Fredrik: det är klart, har man inget annat för sig så kan man passa på att prova. ;-)