fredag 25 november 2011

Svenska skottar på Akkurat

Akkurats skotska veckor håller fortfarande på som bäst, jag var där för en dryg vecka sedan och passade på att smaka två svenska skottar, nämligen Skebo Heeri Kuu och Oppigårds Tartan Ale.



Skebo Heeri Kuu var lätt och väldigt enkel att dricka, inget motstånd där inte. Lätt rostad men lite knäckebröd och en aning humle. Jag tycker att de olika ölen som jag druckit från Skebo varit ok i de flesta fallen men aldrig fantastiska. Men då är jag inte heller någon fantast av "brittiskt" öl, har ju inte ens varit i London....

3.2/5



Oppigårds Tartan Ale var något så ovanligt som ett öl från Oppigårds där humlen inte stod i rampljuset, intressant. Karamell, choklad, frukt och vissa "mjölkiga" drag. Fanns även en lätt syrlighet någonstans i bakgrunden liksom spår av humle. Det hela var ganska så sött. Stabil men inte briljant.

3.4/5

1 kommentar:

Kristopher sa...

Drack Tartan Ale för någon vecka sen och tyckte att den var riktigt trevlig! Men så är jag en stor scotch ale-fantast också.. :)