onsdag 16 november 2011

Helg på landet, lördag

Dags för del två om förra helgen som tillbringades på herr Silenzis landställe. Dagen började med en uppfriskande promenad där vi bland annat studerade de 1000 olika nyanserna av grått som rådde över sjön, inte illa.



Grått det kan man inte kalla Port Brewing Mongo IPA, bryggd i augusti så relativt färsk får jag ändå säga. Doftade verkligen som en DIPA, härligt, härligt! Väldigt "grön" i smaken men kanske inte riktigt så fruktig som förväntat, dock en mycket trevlig öl. Ölet fick sitt namn efter bryggeriets katt som kallades för Mongo. Jag gillar för det mesta texterna som finns på många flaskor från USA. När får vi se ett hyllningsöl till en bryggerikatt från ett svenskt bryggeri? Flaskan köptes förövrigt i Chicago för drygt tre veckor sedan.




Nästa öl, Kaltenberg Organic tog jag med som en "matöl" och den funkade väl till vår enkla lunch som var korv med surkål. Fast jag kommer inte att köpa ölet igen, det vill jag lova.



Redan nu kan jag avslöja att helgens godaste öl var De Molen Mooi & Machtig (Cognac Barrel)



Ölet är en Barley Wine på småstabila 17,4%. Alkoholen upplevde jag inte som störande, istället kunde jag inte annat än beundra den härliga vinositeten och intensiva paletten av olika smaker. Verkligen en bedårande dryck som jag är glad över att ha en flaska kvar av.

Ass Kisser Double IPA köpte Eddan i Chicago, som den sanna gentlemannen han är delade han förstås med sig. Det är ju det det hela handlar om, ja att dela med sig av ovanligare ölsorter.



God men att kalla ölet för en DIPA vet jag inte om jag vill hålla med om. Tycker att det saknades en del humle.

Meantime Yakima Red var en öl som bara togs i farten då jag höll på och förberedde blåbärstarten.



Hyfsat intressant och smakrik för att vara ett öl på endast 4%. Normalt sätt är jag lite skeptisk mot sådana öl men denna slank ner tämligen stabilt.

Nästa öl dracks medan tarten var i ugnen och gosade, Nørrebro Little Korkny Ale.



Jag gillade det ölet. Väldigt smakrik och komplex, det gjorde att det aldrig blev ointressant att sippa på ölet.

Till blåbärstarten blev det en kopp kaffe och en skvätt Mackmyra Brukswhisky. Numera dricker jag whisky väldigt sällan med Brukswhiskyn var helt ok. Inte extremt smakrik men däremot "enkel" att dricka för att vara en whisky. Helt enkelt en brukswhisky.



Några för mig nya öl återstod innan det var dags att bomma igen kvällen. Flying Dog Horn Dog Barley Wine var en av dem.



Småmumsig öl men inte alls lika komplex som Nørrebro Little Korkny Ale och förstås inte i närheten av De Molen Mooi & Machtig (Cognac Barrel).

Dricka öl direkt ur flaskan gör jag extremt sällan men i lördags hände det i samband med kvällsgrillningen. "Fulöl" i form av en Mariestads Continental blev det.



Särskilt god var inte ölet, utan det handlade mer om en pjäs som man bara dricker utan att reflektera något särskilt över livets vedermödor.

Nästan lite pinsamt detta men till det grillade köttet drack jag en burk Löwenbräu Original. Vad gör man inte för mänskligheten?



Kvällens sista nya öl blev ännu en flaska som jag så tappert släpade hem från USA, Great Divide Belgian Style Yeti Imperial Stout. Värt att nämna är att ölet kommer till Systembolaget den första december.



Absolut inte dålig men något tunnare är förväntat. Dessutom hade ölet vissa drag av en "mjölkighet" eller vad jag nu ska beskriva det som. Avslutningen var torr och fint rostad. Jag lär köpa en flaska i december.

Utöver ovanstående dracks även Oude Gueuze Tilquin à l’Ancienne som en liten palettrensare under kvällens gång. Jag gillar verkligen det ölet. Portvin, rödvin och konjak blev det visst också. Ja en skön och lugn helg var det, vi lär återkomma.

Inga kommentarer: