måndag 14 november 2011

Helg på landet, fredag

I fredags var det återigen dags att bege sig till landstället norr om Uppsala. Normalt sätt försöker Eddan, Silenzi, Veiron och jag åka dit i oktober men nu blev det alltså några veckor senare, inte för att det gjorde något då det vädermässigt mer påminde om oktober än november. Ju längre det dröjer till snön desto nöjdare blir jag.

Förra gången vi hade en grabbhelg var ett par veckor innan midsommar, då körde vi ölförbud. Dennagång fick vi ha med oss valfria drycker, jag hade bara med mig öl samt en flaska konjak.



Ett par öl som jag tidigare druckit dracks under fredagen, bland annat en Weihenstephaner Hefe Weissbier som passade fint till schnitzeln med stekt potatis.

Nya öl var dessa:



Glazen Toren Cuvée Angélique var en ok belgare. Jästig med en touch av vörtbröd, malt och humle i en ok balans. Tämligen söt, även torkad frukt. Perfekt att dela en flaska på fyra.



Svaneke Catch 22 är en Schwarzbier som Silenzi köpt på Alko i Helsingfors. Lätt rostad med en hel del kola, malt och små vibbar av "papp". Lättdrucken med en mjuk munkänsla. Inte alls märkvärdig men gick lätt ner.



Stadin Sörnator är en Dubbelbock, även den köpt i Helsingfors. Överraskande god för att vara en dubbelbock, inte toksöt. Malt, torkad frukt och karamell men även något "grönt" som gav en trevlig dimension till ölet.



Innis & Gunn Spiced Rum Finish trodde jag inte att jag skulle dricka, men så blev det trots allt. Denna romlagrade variant var inte så illa som förväntat även om jag inte har någon direkt lust att dricka det igen. Inte toksöt, mycket spår av fat och rom. Ett problem med ölet är den inte har någon uppfriskande egenskap överhuvudtaget. Något fadd skulle jag vilja påstå.



La Trappe Quadrupel Oak Aged Batch #7 blev jag tyvärr lite besviken på. Doften innehöll bland annat tapetklister och whisky. Drickbar men inte balanserad, även spår av alkohol i smaken.



Stillwater Import Series Vol. 1 ’of Love & Regret’ köptes i Köpenhamn i april tidigare i år. Väldigt speciell öl som smakade väldigt mycket mynta, även lite gummi. Även kryddor, citrus och gräs. Gick att dricka men långtifrån excellent.

Det var fredagen det, på lördagen blev det ytterligare några öl. Om det skriver jag senare.

2 kommentarer:

Eirik @ Basunen sa...

Jag måste ta fel, men jag tyckte jag såg fyra burkar Lövenbrau i bakgrunden :p

Gyllenbock sa...

Eirik: det gjorde du, en av dem drack jag. Det är Veiron som är lite småbesatt av den klassiska drycken, skyll inte på mig. :)