fredag 14 maj 2010

En dansk och en norsk

Då var det återigen dags att dricka öl efter några dagars uppehåll efter den fantastiskt härliga helgen i Köpenhamn. Otroligt vad varm man kan bli inombords av en kortare resa, men en resa kombinerat med god öl är verkligen otroligt fint för välbefinnandet, för att inte tala om trevligt sällskap. Buteljerna köptes i Köpenhamn.

Jesus vad gott!, hade jag hoppats få skriva om Djævlebryg Mystikale, men den höll inte måttet.



Jag blev inte riktigt klok på den speciella smaken, kryddor och plastig på något sätt. Enligt etiketten skulle ölet vara smaksatt bland annat med rosmarin, vetetusan dock om det var just det jag kände. Till råga på allt var ölet ganska vattnigt, inget för mina smaklökar för att vara ärlig. En märklig öl helt klart.

2,4/5

Nøgne Ø Imperial Brown Ale smakade betydligt bättre!



Härligt krämigt skum och en trevlig doft av torkad frukt, nötter, kola, lite kaffe och svaga toner av citrus.

Smaken var rätt söt med choklad, rostad malt, "mjölk", lite gräs och en snutt vanilj. Fin balans, trevlig bitterhet. Krämig och tjock munkänsla, jättetrevlig att dricka. Ännu en stabil öl från norska Nøgne Ø.

Som vanligt föredömlig information på flaskan vad gäller tillverkningsdatum. Batch 461, brygget 161009.

3,9/5

5 kommentarer:

Anonym sa...

Imperial Brown Ale tyckte jag var så god att jag och Fredrik delade på ett kolli för ett par år sedan. Då såg etiketterna annorlunda ut också vill jag minnas. Bra skit hursomhelst!

hirigalzkar sa...

De öl jag har druckit från Djævlebryg har tyvärr alla varit dåliga/märkliga, undantaget någon stout.

Gyllenbock sa...

David: kikar man på Ratebeer ser man den gamla etiketten, du har ett bra minne! :)

http://www.ratebeer.com/beer/nogne-o-imperial-brown-ale/58333/

Hirigalzkar: jag har bara druckit tre andra från Djævlebryg, Gudeløs och Nekron är stabila. Bägge är stouter, ja de brukar sällan vara dåliga.

Eirik den store sa...

He he du stal min heading (fast jag inte har skrivit inlägget ännu)

Provade Imp brown ikväll, mycket stabil (som väntat)

Provade även Den sure trækanonen, inte illa den häller :)

Gyllenbock sa...

Eirik: det gäller att vara snabb! :)