tisdag 11 maj 2010

Ytterligare några ord om Köpenhamn

Igår när jag satt på jobbet och hade kul tänkte jag på Köpenhamn. Vissa städer som jag besökt gillar jag mer än andra, Köpenhamn är definitivt en sådan. Det beror inte bara på det fina utbudet av öl utan det är en kombination av många olika aspekter.

Efter att vi handlat färdigt på Ølbutikken i fredags och pustade ut på gatan utanför kom herr "Mikkeller" ut och bjöd oss på en öl (det var han som stod bakom disken inne i butiken), att bli bjuden på öl ute på gatan finns bara inte på världskartan här hemma. Danmark är härligt, ja Danmark är härligt! Man kan inte bli annat än glad.



En par andra saker som var kul att uppleva var Fred och Adam från Hair of the Dog. Smakrika kan man lugnt kalla de två ölen. Komplexa och intressanta.



Tidigare i mitt liv hade jag smakat en Berliner Weisse från 1970-talet, alltså var den knappast så som det var tänkt att den skulle smaka, alldeles för gammal. På hotellrummet smakades The Bruery Hottenroth Berliner Weisse.



Verkligen en väldigt drickbar och läskande öl. Citrus, funk, hö, mjukt syrlig, borde vara en synnerligen trevlig törstsläckare, attans att ingen flaska följde med hem. En intressant typ av öl. Skulle jag försöka mig på att ge betyg så skulle det landa på 3,5.

Måste passa på nu när jag har chansen att nämna ytterligare en öl som provades på rummet, nämligen Rodenbach Vintage 2007 Oak Aged Ale.



Ännu en riktigt god öl måste jag säga. Härlig initial munkänsla, syrlig, fruktig, körsbär, vinäger, behaglig, karamell, citrus, fräsch, ja mye bra helt enkelt!

4,2

Jaha, det var allt om Köpenhamn för denna gång. En sak är säker, jag åker dit igen. Kanske inte i år men nästa är ett garanterat faktum.

4 kommentarer:

Eddan sa...

Rodenbach Vintage 2007 Oak Aged Ale skulle jag ha köpt hem egentligen. Mycket bra öl.
Det är lätt att vara efterklok ibland :-)

Gyllenbock sa...

Du hade fingrarna på en flaska va? Onekligen är det många öl man skulle velat köpa med sig hem men det går förstås inte. Bara att ha tålamod till nästa besök.

Eddan sa...

Inte bara fingrarna, hela handen höll i en. Blir en flaska nästa gång :-)

Jonas sa...

Dricka finöl direkt ur flaskan som djur!?
Hvad falls!?