lördag 3 januari 2015

Ölåret 2014, månad för månad

Den som brukar läsa min blogg då och då har noterat att antalet inlägg är klart sjunkande. 2014 var inget undantag. Intresserad av öl det är jag nog mer än någonsin så det är inte det som är "problemet". Som jag ser det är "problemet" att det ibland känns onödigt att skriva då andra redan har skrivit om samma sak dessutom gör de det riktigt bra. För mycket tautologi är det nog ingen som uppskattar. Under 2014 medverkade jag inte på några skribentprovningar på Systembolaget, även det är en faktor att beakta.

Nåväl, helt kört var dock inte 2014 utan det hände trots allt en del intressant för min del. Här en kort sammanfattning månad för månad:

Januari var som alltid en lugn månad. En gemensam provning med grabbarna blev det där vi provade lite gott och blandat. Crooked Stave Hop Savant var en öl från den provningen som jag fortfarande minns med glädje. Ett kombinationsresa till Köpenhamn/Malmö blev det också. Det är en riktig fröjd för själen att hinna med både Mikkeller & Friends och Malmö Brygghus på en dygnsresa.

Februari började med en dag i Uppsala, först Belgoträffen och sedan en kväll på O'Connors. En väldigt trevlig dag måste jag säga. Några dagar senare var det dags för årets största öläventyr, nämligen en resa till San Fransisco och SF Beer Week. Under en vecka blev den en väldig massa humle. Vitamin är ju bra så den veckan flöt på riktigt stabilt. Ett par extra minnesvärda event från de dagarna är dels det bästa öleventet jag någonsin varit på, DIPA-festivalen i Hayward. Vilken öl som än dracks så var det gott eller bättre än så. En annan sak som onekligen är minnesvärd är att mitt resesällskap och jag stod och väntade i sex timmar för att få komma in på Russian River och dricka den mytomspunne Pliny the Younger. En riktigt bra öl var det, men skulle jag köa i sex timmar igen? Glöm det! På hemmaplan körde Akkurat igång sin Franken & Bambergfestival, mycket trevligt! Kul att det evenemanget återkommer 2015.

Mars var en trevlig månad på hemmaplan i Stockholm. Att Mikkeller öppnade i Stockholm var förstås en riktigt stor grej. Öppningsdagen var en fin dag med en massa god öl och fullt med folk, precis som det ska vara. Man in the Moon (Månen) fyllde 20 år, tyvärr missade jag själva festen men fick vara med några dagar innan den samma och prova några av de olika jubileumsölen som skulle serveras. Det mest spektakulära av de olika ölen var Brekeriet/Man in the Moon Xiyar, en saison sekundärjäst med gurka. Under mars lyckades jag även pricka av några öl i Monaco, något som typ bara går att göra på plats. Månaden avslutades med årets andra resa till Malmö där det i vanlig ordning blev gyros och ett besök på Malmö Brygghus.

April var på grund av en mycket tråkig händelse inom familjen stillsam. Innan det besökte jag En öl & Whiskymässa i Göteborg, ett arrangemang som jag gillade. Passade förstås även på att besöka några lokala pubar som jag inte besökt på många år. I april betygsatte jag också min öl nummer 4000. Sakta men säkert framåt!

Maj är en månad som jag de senaste åren förknippat med en resa till Köpenhamn, så även 2014. Anledningen till det är förstås Mikkeller ölfestival, CBC. En bättre ölfestival finns inte för en ölnörd, så många goda öl att man inte kan annat än häpna. Att dessutom barnsjukdomarna från de tidigare årgångarna av CBC var borta gjorde det hela ännu bättre. Tyvärr missade jag nästan den andra halva dagen då jag av någon märklig anledning blev någon bakfull. Att avsluta dagen med en flaska Mikkeller Stella 5 var visst inte den allra bästa idén. Nå, så länge man lever lär man sig förhoppningsvis. Under maj kom det även fram att Mikkeller och SAS skulle göra några samarbetsöl vilka senare på året skulle serveras ombord i Business Class på SAS långdistanslinjer. Jag är väldigt förtjust i att resa och besöka nya länder, maj avslutades med två nya sådana, Bosnien och Hercegovina och Serbien. Bägge länderna högst intressanta men ölmässigt var de inga höjdare.

Juni var relativt lugnt förutom tre resor. Den första till Aten, en stad som jag inte blev så förtjust i. Ölboomen i Grekland tycks gå långsamt så det blev inte så många intressanta öl. Mariehamn på Åland hade jag inte besökt på många år, nu blev det en dagstur dit en blåsig junidag. Några nya öl från det lokala bryggeriet Stallhagen hittades men annars är inte Mariehamn en ölmetropol. En stad som däremot var bättre än väntat är Trondheim, synd bara att priserna fortfarande är på norska.

Juli var en lugn och skön månad, några pubrundor i Stockholm blev det i all enkelhet. Några riktigt härliga dagar i Malmö bjöds det också på. Att få en visning av ägaren till Malmö Brygghus, Anders Hansson var förstås en stor grej. Att sitta på Malmö Brygghus uteservering en ljummen sommarkväll är verkligen något man längtar till en dag som denna i januari. Riktigt kul var det också att för första gången besöka det skönt avslappnade och familjära Beer Ditch i Malmö. Brekeriet Bar var även det ett väldigt lyckat evenemang som jag med glädje skulle besöka igen. Pågarna i Staffanstorp kan det där med öl.

Augusti innebar semester och en tur runt jorden andra året i rad. Innan det var dags för det äventyret gjorde jag mina premiärbesök på Nya Carnegiebryggeriet och Fjäderholmarnas Bryggeri. Sistnämnda fattade jag mest tycke för, mycket för dess härliga läge i skärgårdsmiljö. Jorden runt resan började med en natt i Bangkok, där Mikkeller förstås inte kunde undvikas att besökas. Ett trevlig öloas i ett land som  annars inte kan beskyllas för att ha god öl. Under resans gång kunde jag konstatera att ölutvecklingen i Australien och Nya Zeeland är stabil, IPA och APA tycks de verkligen gilla. I Vanuatu fanns det inga goda inhemska öl däremot har landet andra fördelar som man inte ska förringa. Los Angeles är en stad som jag inte alls tyckte om, skönt det, för då slipper jag åka dit igen.

September är en månad som alltid innebär att det är dags för SBWF i Nacka. Innan det började i slutet av månaden hann jag med att besöka ölfestivalen i Bergen. Ett riktigt trevlig arrangemang där jag fick det stora nöjet att stifta bekantskap med ganska många för mig helt okända norska bryggerier. Några öl i Berlin fick jag också i mig, ja nu när jag skriver dessa rader inser att jag att 2014 slog alla tidigare reserekord. Akkurat är det pilsnerpanget i Stockholm som jag besöker oftast, i september var 2014 års Zwanzeday, ett evenemang som jag helst inte missar. Månaden avslutades med en torsdag i Nacka. SBWF är verkligen det finaste av hösttecken.

Oktober började med två dagar på SBWF. Upplevde att det 2014 fanns fler nya intressanta och roliga öl än någonsin tidigare. Mikkeller nummer 300 provades på en provning hemma, Mikkeller Sour Bitch fick den äran. Det var några år sedan Cantillon besöktes så det kändes skönt att göra det igen. Annars var Bryssel sig likt, Belgien är Belgien. Gjorde även en dagstur till London, eller närmare bestämt LHR utan att lämna nämnda flygplats. Målet var att se om det fanns några vettiga öl på de tre helt nya loungerna i nya Terminal 2 dit flygbolag inom Star Alliance flyger. Den bästa ölet hittades i Air Canadas lounge, fyra fatöl hade de. Guinness, Canadian, Carling och Cobra. Det går trögt med att få flygbolag att inse att öl är det som gäller i dryckesväg.

November innebar födelsedagskalas, nämligen Malmö Brygghus som fyllde fyra år. Tänk att de bara varit med i fyra år, känns som att det har varit längre än så. Under kalaset fick vi prova Malmö Bischo, en underbar skånsk "körsbärslambik". Blir nästan lite tårögd då jag tänker på hur gott det ölet var. Malmö, denna härliga stad!

December innebär alltid att det provas julöl, inget undantag 2014. En sista resa på årets näst sista dag blev det också, Göteborg. Relativt nyöppnade Brewers Beer Bar besöktes, ett besök som gav mersmak. Precis som fallet är med Malmö händer det mycket kul i Göteborg. Meningen kan väl inte vara att Stockholm ska vara lillebror?

Nu när jag tänkt tillbaka på ölåret 2014 så inser jag att det inte alls var tokigt, faktiskt det bästa hittills. Vad 2015 kommer att bjuda på står ännu i stjärnorna men det blir säkert ett helt ok år. Gissningsvis kommer antalet inlägg bli ungefär som 2014, det känns som en rimlig nivå för mig. Måste passa på att tacka alla som jag delat en öl eller två med under året, alla som varit med på resorna och de hårt arbetande personerna i öl-Sverige som gör allas vår tillvaro så mycket bättre.

Inga kommentarer: