onsdag 31 december 2014

Ett snabbt besök på Brewers Beer Bar i Göteborg.

Igår besökte jag Göteborg över dagen. Det fanns inte mycket tid till att dricka en öl eller två men ett snabbt besök på Brewers Beer Bar hann jag i alla fall med. Brewers Beer Bar öppnade i slutet av maj och drivs av personer som även står bakom All In Brewing och Dugges Ale- och Porterbryggeri, bägge från Göteborg.

Direkt då baren öppnade klockan 16:00 klev jag upp för trappstegen och gick in själva bardelen som inte var särskilt stor. Efter att ha suttit ett tag fick jag även se restaurangdelen och ölprovarrummet som var stängda under mitt korta besök.



Servicen var vänlig och oklanderlig, det märktes direkt att ställets drivs av folk som är kunniga och intresserade av öl. På fat fanns det 14 olika öl, majoriteten var lokalproducerad i Göteborgsområdet. En flasklista fanns också men den glömde jag bort att titta i. Något som jag alltid tycker om är då ölen kan beställas i två storlekar, 20cl och 40cl gällde på Brewers Beer Bar.



Jag började med en helt ny öl, Dugges Fantastic. Det är en American Pale Ale på behagliga 5%. Ölet var verkligen färskt och väldigt drickbart. Fanns humle, mango, ananas och lite hö. Hyfsat bitter och skönt läskande. Hoppas stifta bekantskap med den igen.



Nästa öl blev en Brewski Didn´t We Saison? Brewski är ett nytt bryggeri beläget i Helsingborg. Även det ölet kändes fräscht. Välhumlad, ja en modern Saison. Fanns även citrus, gräs, parfym och lite jäst. Inget fel på den även om ölet från Dugges var lite bättre.



Sist men inte minst blev det ett glas All In Brewing RLGK 10517 Celebration Stout. Ölet bryggdes som en hyllning till Ronny (RLGK på Ratebeer) och hans 10517 ratings på Ratebeer. Hade jag fått en sådan hyllningsöl så hade jag varit mycket glad. Ölet var verkligen gott med mycket kaffe och vanilj. Kroppen var stor och munkänslan len. En härlig "dessertöl" skulle jag vilja kalla det. Fint komponerad och utan några som helst besvärande spår av alkoholen. (12%)

Mitt första besök på Brewers Beer Bar varade i bara 50 minuter, nästa gång hoppas jag på ett betydligt längre besök. Har hört att deras pizzor ska vara alldeles utmärkta, det är något som ska undersökas närmare vid nästa besök. 

Gott nytt år kära läsare!

Inga kommentarer: