måndag 23 juli 2012

Några öl i Tornedalen

I förra veckan besökte jag ännu en gång jordens medelpunkt, det härliga Tornedalen. Det var ingen ölresa men traditionen bjuder ändå på ett besök på Alko i finska Pello. Utbudet är inte stort uppe i norr, särskilt då inte i Pello, men alltid brukar det hittas något som inte provats tidigare. Denna gång blev det fyra nya öl som min svåger och jag delade på vid stugan vid Torneälv. Värt att notera är att det går att beställa öl till de olika Alko-butikerna, men det var inget som jag brydde mig om att göra.

Holba Premium 12 tror jag bestämt att jag druckit tidigare men aldrig satt betyg på. Ölet finns på Systembolagets beställningssortiment. En helt duglig tjeckisk pilsner med de gamla klassiska inslagen av gräs, bröd och lite citrus. Inga krusiduller men ett stycke öl som utan problem slank ner då det spanades ut över älvens eviga flöde. På Systembolaget kostar en flaska 14:90 (med kollikrav om 20 flaskor) på Alko kostade en flaska 2,82 EUR. Finland är inte billigt!

3/5

Nästa öl var en klassisk "bastuöl" med det klassiska finska utseendet. Hur många sådana flaskor går det inte åt på ett år? Så länge jag kan minnas har flaskorna sett likadana ut. Hartwall Karjala IV A talar jag om, öl på 5,2%. 1,40 kostade en sådan. Här snackar vi om en för att vara ärlig tråkig lager som var tunn med inslag av främst malt och metall. Söt men inte brutalt söt. Bastuöl är bastuöl, mer behöver ej sägas.

1.8/5

Nästa öl var betydligt intressantare, veteöl från Ryssland. Närmare bestämt Baltika Pshenichnoe 8. Stilen var helt klart tysk veteöl men en fin syrlighet och mycket banan. Riktigt stabil veteöl vill jag påstå, synd att den inte finns i Sverige vad jag vet. 2,99 kostade den rackaren.

3.4/5

Kvällen avslutades med en Wells Bowman Stout. Söt med mycket choklad både i nosen och smaken. Krämig och med "mjölkiga" inslag. Ingen tung pjäs men sådär skönt anspråkslös som vissa öl stolt kan bestämma sig för att vara utan att behöva skämmas. Kostade 3,78.

3.5/5 

Inga kommentarer: