fredag 13 juli 2012

Måndagsprovning med bland annat 12 öl från Struise

I måndags började årets sommarsemester, vad kunde vara mer lämpligt än att rivstarta med en hyfsat seriös ölprovning? Närvarande var Eddan, Eirik och Tom. Jag gillar att dricka ett antal öl från samma bryggeri för att kunna bedöma hur deras bredd kan tänkas vara, i måndags var det inte helt okända De Struise Brouwers som stod i fokus. 12 öl från dem hade jag lyckats skrapa ihop, otroligt nog var samtliga nya för mig. Ölen var inköpta från olika ställen under nästan två års tid, tålamod är ordet.


Men innan vi körde igång med ölen från Struise passade jag på att bjuda på en annan öl som var ny för mig, 3 Fonteinen Armand´4 Oude Geuze Zomer. Inte helt oväntat var det en mycket trevlig öl, inte direkt svår eller vrålsyrlig med väldigt balanserad, ja riktigt elegant. Onekligen en öl man borde ha minst 10 flaskor av hemma.

Till den stekta rödingen serverades några blandade öl, S:t Eriks & Mathias Dahlgren #1 Enbär, Mohawk Unfiltered Lager Summer Edition och Fuller’s London Summer Ale. Förstnämnda smakade verkligen väldigt mycket enbär, helt klart en udda upplevelse men samtidigt helt klart drickbart. Mohawk tycker jag var frisk och riktigt bra, perfekt sommaröl då man inte vill ha något alltför avancerat. Tyvärr var ölet från Fullers en besvikelse, helt intetsägande med inte mycket till smaker.

Sedan var det dags att braka igång med Struiseprovningen, jag ämnar inte beskriva alla tolv ölen då det knappar skulle roa någon läsare. Kan dock nämna namnet på samtliga:

Struise Roste Jeanne - Red Haired Jeanne
Struise Cuvée Delphine 2009
Westoek X (6% ABV)
Westoek X (8% ABV)
Struise Catso
Struise Black Damnation IV - Coffee Club
Struise Motuecha
Struise Black Damnation III - Black Mes
Struise Tjeeses
Struise Tjeeses Reserva
Struise Aardmonnik / Earthmonk
Struise Pannepøt - Old Monk’s Ale - Pannepeut

Trenden var tydlig, det var de svarta ölen som var godast. Allra godast tyckte jag att Cuvée Delphine var. Verkligen en förtjusande öl med så mycket dofter och smaker. Kan inte förstå att jag i nästan tre år haft flaskan hemma utan att rört den, snudd på galet och imponerande på samma gång. 4.5/5 blev belöningen för den. Coffee Club var också fantastisk, så härligt mycket kaffe att t o m jag som knappt dricker kaffe blev mycket belåten. Även Aardmonnik var intressant, det är en Sour Ale. Speciell egen smak med mycket balsamvinäger. Pannepeut är alltid bra, där vet man vad man får. Tråkigas var Motuchea, en Belgian Ale som jag gav 2.9 i betyg. Mest jäst och "tutti-frutti".

Normala människor hade säkert varit belåtna vid det här laget men eftersom vi är de vi är körde på ytterligare en stund. Nu blev det gott och blandat med öl inköpta i USA, Köpenhamn och från Brill.

Eddan hade med sig en Grand Teton Black Cauldron Imperial Stout. En ganska "enkel" historia med vissa mjölkiga drag. Mjuk och lättdrucken för att vara en Imperial Stout.

Nästa öl råkade bli min ölrating nummer 2000 på Ratebeer,  Cigar City El Murciélago. Det visade sig vara en speciell öl som hade inslag av thaimat, lime och tequila. Inte helt oäven men en hel flaska hade jag inte orkat på egen hand.

Nu måste det erkännas började smaklökarna bli rätt slitna, återstående nya öl var Westbrook Vanilla Tree Dubbel, Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel (Highland Edition) (tack till Eirik för den), 8 Wired/Renaissance/Nøgne Ø - Ø for awesome och Amager Hr. Frederiksen (Colorado Whiskey Edition). Som synes ett tämligen tungt artilleri, nästan så att Schlachtchiff Bismarck hade varit avundsjuk.

Icke att förglömma drack vi även en Firestone Walker Double Jack IPA som Tom hade köpt i SFO då han var där i februari. Det är verkligen en höjdare till öl som hade åldrats med stor värdighet, tänk om våra svenska duppelipor ens kunde smaka likadant helt färska?

Helt klart en trevlig kväll var det, vem vet när nästa provning kan tänkas gå av stapeln.



































2 kommentarer:

Kristopher sa...

Riktigt grym uppställning! Är väldigt sugen på Aardmonnik (stavningen?), men jag tror och hoppas att Gripen har kvar sin flaska så förr eller senare så..

Gyllenbock sa...

Ja det var en riktigt stabil kväll, något i gasen får jag väl erkänna att jag blev men det hör till ibland. Jag håller tummarna för att du får smaka Aardmonnik.