fredag 9 april 2010

Ölprovningen i Viksjö

Nu när skallen är i balans igen och stålhjälmen är borta kan det vara läge att skriva några rader om onsdagens trevliga ölprovning i Viksjö. Närvarande var Eddan, Eirik, Johan, Norman och jag.

Startfältet var inte dåligt, nämligen dessa:



Boon Oude Geuze
Boon Oude Geuze Mariage Parfait
Dupont Avec les Bons Voeux
Cantillon Fou Foune
Russian River Blind Pig IPA
Oud Beersel Bersalis Tripel
Ommegang Three Philosophers
Mikkeller Monks Elixir
Baladin Super
Nøgne Ø Dobbel IPA
Russian River Pliny the Elder
Port Brewing High Tide Fresh Hop
Port Brewing Wipeout IPA
Nøgne Ø # 100
Mean Manalishi
Sierra Nevada Harvest
SA Utopias
Southern Tier Creme Brulee

Utöver ovanstående öl hade Johan även med sig tre hembryggda öl, de var stabila alla tre. De flesta hembryggda öl jag druckit har varit klart drickbara, imponerande! En del av ölen hade jag druckit tidigare så tänker inte skriva något om dem. Tänker inte heller skriva många ord om de som dracks, några betyg ger jag inte heller denna gång.



Boon Oude Geuze: syrlig, gröna äpplen, torr, lite peppar. Småtrevlig öl.

Dupont Avec les Bons Voeux: kryddor, gräs, citrus, jord och en hel del kola. Påminde lite om en bock, dock en trevlig saison.



Cantillon Fou Foune: flaskan var från 2005, fanns knappt någon fruktighet kvar. Syrlig, källare, citrus, gräs och något som påminde lätt om "bensin". God men jag vill prova en färskare nästa gång.



Russian River Blind Pig IPA: helt makalös doft, kan inte bli så mycket bättre. Otrolig mängder tropiska frukter. Smaken höll inte riktigt samma klass dock god som fan.



Oud Beersel Bersalis Tripel: rätt typisk belgisk tripel, jäst, frukt, parfym, lite spritig. Helt ok.

Ommegang Three Philosophers: väldigt god, lättdrucken trots styrkan, torkad frukt, lite, lite körsbär.



Mikkeller Monks Elixir: söt, torkade mörka bär, inte sådär vidare smakrik, lite anonym.

Baladin Super: söt denna också, blommig, parfym. Ok men inte märkvärdig.



Russian River Pliny the Elder: magnifik doft, tropiska frukter, absoluta världsklass. Smaken var också mycket bra, skön bitterhet och balans. En höjdare. Det var verkligen kul att få prova två öl från Russian River samma kväll, vem hade trott det?



Port Brewing Wipeout IPA: trevlig, citrus, grape, ananas, fin munkänsla. Inte lika fin doft som på de två från Russian River.



SA Utopias: en ära att få ha provat denna potenta dryck. Inget skum, ingen kolsyra, stark som fan (27%), härlig kropp och munkänsla, en massa torkade frukter, söt. (har lite svårt att läsa mina egna anteckningar men efter lite detektivarbete tror jag att det var vad det stod)

Återigen stort tack till alla inblandade, detta må vi göra om!

6 kommentarer:

fajanen sa...

Snygg redovisning. Ett lite mer sansat inlägg. ;-)

Härliga öl. Fasen att jag missade Russian river ölen.

Gyllenbock sa...

Hehe, jo ett lite mer normalt inlägg. Det var en hel godingar, de bägge från Russian River var verkligen fantastiska rent doftmässigt, smakmässigt var de också mer än godkända. Rätt färska också, bryggda sista november 2009.

Eirik @ Basunen sa...

Jag har fortfarande inte återhämtat mig helt. Jag får säga som Daniel Glover: "I'm too old for this shit"

AndersAnd sa...

Klockrent glas till Utopias men en något snål servering kan jag tycka ;)

Gyllenbock sa...

Eirik: fy fasiken vad tungt det var dagen efter, någon öl har det inte blivit sedan i onsdags får se när det blir en igen.

andersand: det där med glas var inte så viktigt. :) Snålt eller ej men det var nog bara bra att jag inte tog mer än så.

Eddan sa...

Så här i efterhand så var det nog 4-5 sorter för mycket ur "provningssynpunkt". Men kul hade vi. Kul dagen efter var det ej...