söndag 25 april 2010

Öl för Belsebub?

Drack en öl häromdagen som nog inte gör en kristen alltför glad, tur då att jag inte är alltför kristen, ja inte religiös över huvudtaget. Djævlebryg Gudeløs, från det danska bryggeriet Bryggeriet Djævlebryg. Noterbart är att för varje såld flaska donerar de en krona till Ateistisk Selskab. Öl för Belsebub kanske?



Det var en riktigt trevlig imperial stout, skummet var sagolikt vackert. Schysst doft av framförallt lakrits men även de gamla vanliga stout-dofterna som tex brända toner och kaffe. Smaken var också bra, tjock känsla på vätskan. Inte världens mest avancerade, däremot förvånansvärt enkel att dricka, nästan läskande. Smakade mycket lakrits. Stabil, måste prova fler öl från det bryggeriet.

3,9/5

Av bara farten blev det även en Rodenbach Grand Cru.



Jag är fortfarande en novis vad gäller sour ale. Har inte druckit alltför många sådana. Grand Cru var helt klart kanske den öl jag druckit som mest påmint om vin, väldigt vinös. Syrlig, körsbär, vinäger, ek. Mycket sympatisk öl, läskande och skönt komplex. Det hände en hel del i munnen då jag drack ölet.

4,1/5

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ut att ha varit två trevliga öl!

Är heller inte helt bekant med sour ale stilen. Flera jag har provat har jag tyckt smaka typ spya, typ för mycket, men Rodenbach är ju alltid bra.

Gyllenbock sa...

Japp det var två stabila öl. Rodenbach var skoj, dricker man en sådan öl är det nog svårt att vara helt neutral och inget säga om smaken.

Alexander sa...

Drack min första djuvulsbryggd i helgen, närmare bestämt Pride of Nekron. Okej öl, men lite väl fruksött och för tunt för min smak.