torsdag 22 april 2010

En kaffe och en rök

Bjöd farsan på lunch igår i hemmets enkla vrå. Vad kunde vara mer lämpligt än att smaka något kul drickbart i samband med den spektakulära händelsen?

Tysk rököl är alltid smått intressent så en sådan drack vi. Fischer Rauchbier närmare bestämt.



Mörk bärnsten, litet tunt skum som försvann nästan omgående. Doften var ganska mild rökig och söt, även en del malt. Smaken var förstås också rökig men inte extrem. En del karamell, en del skinka. Vätskan kändes torr och oljig, även lite syrlig. Lång eftersmak som var trevligt rökig.

Inte den tyngsta rökölen jag druckit men stabilt helt klar.

3,4/5

Jag dricker väldigt sällan kaffe, hade alltså ingen kaffe hemma men kände att det var tvunget att bjuda gubben på något som påminner om kaffe då han säkert hinkar i sig 10 koppar om dagen. En liten flaska De Molen Kopi Loewak delade vi på.



Flaska nummer 293/619 bryggd 4/4 2009. Endast 18 cl så jag valde whiskyglas till ölet. Det skummade så in i helsike, tog tid för skummet att lugna ner sig. Men varför stressa?

Färgen var mycket mörk, dock inte helt svart. Doftade väldigt mycket kaffe, ja det var svårt att känna så mycket annat än kaffe, fast det fanns även rostade toner. Trevlig doft tyckte vi.

Smaken dominerades totalt av kaffesmaken men de fanns även en del choklad och vanilj. Bitterheten var trevlig och kolsyran ganska livlig. Väldigt lättdrucken trots den hyfsat starka styrkan på 9,5%. Schysst bira men kanske inte världens mest avancerade. Krämig på något sätt, ja en stabil öl.

4/5

Kommentar från min kära far: "detta är godare än kaffe".

Kopi Loewak kanske någon undrar över vad det egenligen är för något? Nu vet jag inte hur tillförlitligt Wikipedia är men såhär skriver de. Mycket dyr bajskaffe alltså, de där sköna lirarna, ja Palmmårdarna tycks ha god smak.

3 kommentarer:

fajanen sa...

De Molen Kopi Loewak låter god. Har tänkt köpa en när jag får tillfälle.

Jasså du äger ett par Glencairn glas. Dricker du whisky? Riktigt bra glas att dricka whisky ur iallafall. Har inte provat att dricka öl ur dem. Fungerade det bra?

Gyllenbock sa...

Jag köpte glasen i Edinburgh 2004 tror jag att det var. Drack mer whisky förr, nu blir det mest öl.

Funkade hyfsat att dricka öl ur dem, det skummade verkligen rejält, kanske hade varit litet mindre skum med andra glas. Det var ju bara 9cl per person så ett stort glas hade känts fel.

Danne sa...

Köpte Kopi Loewak-kaffet till Hirigalzkar i födelsedagspresent för att få prova det rent då "alla bryggare" (iaf De Molen, Mikkeller och AleSmith) använder kaffet i öl. Det var ganska gott och betydligt mildare en annat kaffe, Wikipedias prisuppgift är dock kraftigt överdriven... Har för mig att jag gav 100kr för 50g hos min lokala kaffehandel