torsdag 1 april 2010

Alkoholfri öl, kan det vara något?

Alkoholfri öl har jag nu druckit vid ett par tillfällen, måste direkt säga att det är en ölstil som inte tilltalar mina smaklökar. Häromdagen drack jag Störtebeker 1402 N/A.



Vätskan var något oklar, guldaktig. Hyfsat stort skum som lämnade en hel del rester.

Doften var inte kul, unken, hö, bröd och grönsaker. Smaken var ännu värre, unken, tunn med smak av kokta grönsaker, hö och bröd. Det hela stördes av en jobbig kemisk smak som var skarp och obehaglig.

En riktigt usel öl som belönas med betyget:

1/5

Den andra alkoholfria som jag druckit är ryska Baltika 0 Bezalkogolnoe, den var lika usel den. 0,9 i betyg fick den jäveln.

Nä, det är bara att konstatera att alkoholfri öl inte är min grej, ok att jag bara provat två men jag tvivlar på att det finns några goda därute.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker ändå Weihenstephaners alkoholfria var "ok" om jag inte minns fel. Men såklart lite menlös.

Gyllenbock sa...

Den har jag inte provat, kanske ska ge den ett försök?

Johan sa...

Weihenstephaners alkoholfria har jag också tänkt testa. Har inte sett den i butiken på ett tag, men den ska tydligen finnas fortfarande.

Annars är ju problemet med alkoholfri öl ofta att det är alkoholfria varianter av öl som inte är särskilt bra ens med sin normala alkoholhalt.

Victor Dahlberg sa...

Känns ändå skönt att man har en flaska Störtbeker 1402 i kylen när man läser ditt inlägg! ;)