fredag 18 december 2009

Snöoväder och Lagunitas Maximus

Igår var det problem i Stockholmsområdet, snön verkligen vräkte ner. Tex var Bromma flygplats stäng under en dryg timma på eftermiddagen. Såhär såg det ut då jag tittade ut, sicken tur att jag var ledig igår och inte behövde gå ut.



Egentligen hade det varit läge att gräva ner sig med en mörk jäkel men det blev till slut en öl från Lagunitas, en Maximus. Blott den andra ölen från det bryggeriet som jag druckit. Aldrig fel med en massa humle och frukt som kontrast mot vintern var min tanke.



Lätt grumlig, kopparfärgad var vätskan. Det vita skummet föll undan snabbt men höll sig sedan kvar länge.

Doften var ganska söt, aprikos och ananas kände jag liksom karamell samt lite citrus. Ingen intensiv doft men godkänd.

Smaken var inte alls så bitter som jag förväntade, nästan ingen grapesmak alls. Istället fanns där svaga brödiga toner, en del frukt, blommighet och karamell. Väldigt lättdrucken och vätskan kändes torr. Kolsyran kittlade en aning. Kroppen var runt medel.

Vet inte om den skall smaka såsom jag upplevde den, misstänker att ölet var lite slitet för någon direkt humleattack rörde det sig inte om. Hittade ingen information om bäst-före på flaskan så det är svårt att veta.

Ändå en klart drickbar öl men den orsakade inga bestående men.

3,4/5

3 kommentarer:

fajanen sa...

Tror nog att din flaska var lite sliten. Jag provade den hos Öl-i-stockholm Jonas. Han hade köpt den från USA och den var väldigt bra. Mandarin, mango, karamell och vingummi. En hel del tropisk frukt. Mums.

Fredrik sa...

Det låter som att den kan ha varit sliten? jag fullkomligt älskade maximus när jag testade den första gången 9/10 i betyg en riktig humlebomb.

Gyllenbock sa...

Japp, så lär det vara. Tråkigt med en sliten flaska men sådant händer förstås. Bara att hoppas att den är färskare nästa gång.