måndag 7 december 2009

Anchor och Nisse

Det går lite trögt med julölsdrickandet men några till har det blivit. Anchor Brewing får onekligen sägas vara ett klassiskt bryggeri, har druckit några av deras öl tidigare men det är länge sedan. Anchor Christmas Ale är en sådan öl.


Ett vackert utseende på ölet, mycket mörk dock inte helt kolsvart. Stort ljusbrunt skum.

Doften innehöll spår av kaffe och choklad men framförallt tallbarr, eller något "träigt". En del kryddor uppfattade jag också sedan inbillade jag mig också att jag kände något som påminde om päron, men det var nog som sagt inbillning.

Smaken hade nästan lite syrliga inslag, frisk och drickbar. Halten kolsyra var bra. Smaken av trä fanns där liksom kryddor, rökiga toner och aska. En annorlunda och torr "julöl", god men inte supergod. Något som drar ner betyget lite är att jag upplevde eftersmaken som aningen vattning samt att kroppen var något svag. Trots det en stabil öl.

3,5/5


Är osäker på om jag tidigare druckit Nisse Julöl från Slottskällans. Tror att jag gjort det men kan inte minnas något om smaken. Minns man inget borde det innebära att ölet inte var en sensation.

Färgen var bärnsten, skummet ganska stort och aningen smutsigt.

Mycket malt i aromen liksom nötter, sirap och frukt.

Torr vätska, en väldig massa nötter i smaken. En del juliga kryddor tyckte jag mig uppfatta, bland annat kanel tror jag. Smaken av bröd var också påtaglig. Ölet slank ner men det var ingen höjdare, kolsyran kändes stickig. Eftersmaken var kort och ölet för tunnt för min smak.

2,75/5

3 kommentarer:

fajanen sa...

Dessa två har jag hoppat över iår. Känns inte som någon större förlust.

Yury sa...

Blig nog en Anchor på onsdag.

Gyllenbock sa...

fajanen: nä någon större förlust är det inte. Jag kommer inte heller att orka bry mig om alla julölen, runt ett dussin lär provas men inte fler.

Yury: blir kul att höra din åsikt om den.