måndag 7 september 2009

Eftermiddagsöl, Dark Force.

Efter en väldigt lång jobbhelg var jag sugen på något läskande, allra helst en humlebomb men då ingen lämplig sådan fanns att tillgå blev det istället en "Dark Force" från HaandBryggeriet. Dark Force anländer till Systembolaget i november så det var förstås lämpligt att prova den innan släppet. Är ju inte helt fel att på förhand veta om man skall köpa en flaska eller två.

Dark Force är förmodligen världens enda "Imperial Wheat Stout". I fredags drack jag eminenta Odin’s Tipple från samma bryggeri så det var förstås intressant att även prova Dark Force.

En rätt vacker syn då jag hällde upp ölet:



Vätskan var inte sådär extremt tjockflytande som de riktigt tunga pjäserna kan vara men fin ändå. Den bruna skummet lade sig fort. Väldigt mörk färg, ja dessa imperial stouter är verkligen små konstverk.

Rostade toner, en del kaffe och choklad. Mycket malt. En viss rökighet.

Vad gäller smaken så fanns där förstås kaffe och brända toner men även en viss sötma. Påminde lite om nötter, tyckte mig även känna svaga toner av vanilj. Trevlig bitterhet. Den relativt höga alkoholhalten på 9% kände jag inte alls, onekligen är det skillnad på öl och öl. Tror inte att jag skulle säga detsamma om en Arboga 10,2. Lustigt då man dricker öl, ibland dyker det upp väldigt intressanta smaker i munnen. Kanske är jag helt ute och cyklar men kände jag inte även en viss smak av kokos någonstans? Några direkta vetetoner var inte alltför lätta att urskilja.

Halten kolsyra var låg. Vätskan kändes ganska torr och lite tunnare jämfört med en "vanlig" Imperial stout. Jag vet inte om det är vetet som bidrar till det? Eftersmaken bjöd på en hel del choklad, en icke söt sådan.



HaandBryggeriet bevisar sig ännu en gång, jag tycker verkligen om deras öl. Dark Force kommer att kosta 48,90 på Systembolaget, jag kommer garanterat att köpa några buteljer.

Betyget blir stabila 4/5.

Tidigare har jag druckit Nøgne Ø Havrestout, Dark Force är en bra bit godare. Tyngre och mer smakrik.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har (som sagt?) bara druckit "Norwegian Wood" och portern, tyvärr fanns det inga andra intressanta öl från bryggeriet när jag var i Oslo förra året. Ser väldigt mycket fram emot den här och Haandbakk dock (och Norwegian Wood igen...).

Gyllenbock sa...

Jag ser också fram emot släppet för då är det läge att fylla på skafferiet lite igen. Helt klart trevliga öl.