onsdag 16 september 2009

Black October från Sigtuna.

En tisdagsöl är aldrig fel så jag tog chansen och provade Sigtunas Black October igår, en öl som släpptes bland oktoberölen. Sigtuna October är en schwartsbier, en ölstil som jag inte druckit eller dricker särskilt ofta.



Som synes var vätskan mycket mörk, ja svart kan man kalla den. Skummet var inte särskilt stort och lade sig till ro rätt snabbt.

Tydliga rostade toner i doften, en del kaffe, choklad liksom svaga röktoner.

Smaken var ganska stabil, choklad och kaffe men även soja och en hel del rostad malt. En viss syrlighet fanns där också. Tyckte mig känna något sött i eftersmaken samt smak av nötter. Lättdrucket öl som var medelfylligt.

På det hela en trevlig öl som var klart godkänd. Det lilla jag störde mig på var att jag bitvis tyckte att vätskan var lite väl tunn och vattnig.

3,5/5

Nu lär det inte bli några fler öl före lördagens besök i Nacka.

Inga kommentarer: