tisdag 15 augusti 2017

Öl i Helsingfors, dag 2.

Dags för en ny dag och nya öden och äventyr. Började onsdagen men en hel del promenerande, bland annat besökte jag marskalken vilket jag alltid försöker att göra då jag är i Helsingfors.



Sandudds begravningplats är verkligen fin och väl värd att besöka för den som inte varit där. Förutom marsken ligger många andra finska kändisar begravda där liksom hjältegravar för de som föll och försvann under krigen.



Efter den rätt så svettiga promenaden var det läge för lite lunch innan det var dags att börja begrava näsan i ett ölglas och fundera över om det doftar stabilt eller ej.

Mitt första stopp blev på ett ställe som jag besökt några gånger tidigare, One Pint Pub. De har fått nya ägare och lokalerna såg fräschare ut än på länge. Dock var det ingen som satt inne då det var så fint väder. Var nog den enda utlänningen på plats, övriga kändes mer eller mindre som stammisar. Puben ligger i ett bostadsområde, drygt 20 minuter till fots från centrum. Deras unika öl från Cantillon är slut för länge sedan, i alla fall officiellt. Frågade inte om det.



Till min glädje hade de öl från Hailuodon Panimo på fat. På Hailouto har jag varit flera gånger i barndomen och min ena farbror jobbade där som marinbiolog.



Ölet var en helt ok Altbier, lätt då den endast var på 3.9%. Nöjde mig med en öl på One Pint denna gången. Eftermiddagen bjöd på lite annat och smått och gott och den nästa ölstället blev Sori Taproom.

Sori låter väldigt finskt men bryggeriet kommer från Estland. Stället är väldigt nytt och modernt. Vilka öl som fanns på fat syntes på den elektroniska tavlan där även folks incheckningar på Untappd syntes i realtid. Tycktes vara ett populärt ställe då det var helt fullt på uteplatsen.



Skönt nog sålde de provbrickor, jag körde på en klassiker med fem olika öl från Sori. En sådan gick på 20 EUR så inte helt billigt. De fem ölen från Sori var snälla och beskedliga, var en som stack ut lite nämligen Sori Coffee Gorilla som var en välsmakande Baltic Porter.



Förutom de egna ölen fanns det en del gästöl på fat liksom på flaska. Jag valde att komplettera med en Maistila Istuva Jäära från det för mig okända finska bryggeriet. Precis som många andra öl var den klart stabil utan att briljera.

Nackdelen med att ju fler olika öl man druckit desto mer sällan dyker de riktiga guldklimparna upp, fast det är förstås inget att hänga läpp över. Solen kan ju inte skina varje dag, vore ytterst trist även det.

Typ på krypavstånd från Sori ligger Black Door som blev en naturlig nästa anhalt. Stället har funnits i över 10 år men på de åren har jag aldrig tittat in, ändring på det nu alltså. Inredningen var mer traditionell och mörk. Var väldigt lugnt med endast en handfull gäster. Servicen var förstås riktigt bra.



Ett par öl blev det Sonnisaari Humalaja och Malmgård Black Door H.O.D.A är speciellt bryggd för Black Door.

Ölmässigt var det en lugn dag, ja även i övrigt. Kan konstatera att ölpriserna är högre i Finland, att det dyker upp nya bryggerier men inte med samma hastighet som i Sverige. Många av de gamla barerna håller fortfarande stilen och de nya ställena är också bra.

En unik sak med resan var att Alko aldrig besöktes, inte heller blev det någon visit till Olutravintola Pikkulintu. Trots det en mycket förnöjsam tur, Helsingfors ligger ju så nära så det är bara att åka gott folk.


Inga kommentarer: