fredag 31 maj 2013

En bra lördag

I lördags besöktes Oliver Twist för en andra gång under deras 20-årsfest. Passade på att vara där tidigt, "lugnet före stormen" kan man kalla det.

Ett par jubileumsöl som jag inte hann med första gången provades nu, Magic Rock OT Rocks samt Brooklyn Vortex IPA. Förstnämnda tyckte jag var riktigt stabil, bra humlad med smak och doft av framförallt citrus, grape och gräs. En sådan där öl som man lätt kan dricka några av utan att tröttna. Vortex var rejält humlad med kåda, ananas och grape. Lite alkohol tyckte jag mig känna, ölet låg på 9,2%. Stabil utan att vara briljant.



Om man ville kunde man under veckan prova specialare från Stone som OT plockat upp från källaren, självklart ville jag det. 89 spänn kostade 10 cl öl.

Tre olika provades, Stone Old Guardian Belgo-Barley Wine (Bourbon Barrel), Stone Highway 78 Scotch Ale (Whisky) och Stone 11.11.11 Vertical Epic (Red Wine Barrel). Jag kände inte till något av ölen sedan tidigare så det var intressant att prova dem.

Old Guardian Bourbon Barrel tyckte mina smaklökar mycket om, det var ju bra det. Vinös med torkad frukt, kola, fatkaraktär och vanilj. Lite bourbon fanns det där också. Ståtlig öl att sitta och smutta på. Highway 78 var drickbar men inget särskilt. Tung och spretig med väldigt mycket whisky och torv. Det blev nästan lite för mycket av det hela. 11.11.11 Vertical Epic Red Wine var rejält kryddig framförallt kanel. Ja snart är det jul igen. Upplevde den som lite godare än den vanliga 11.11.11. Så mycket vinfat kände jag dock inte, inte mer än aningar av det.



Ett kul besök på OT var det, bakom baren höll Christian Eikner god koll på sina gäster och bjöd på bra service som alltid. Under veckan slogs omsättningsrekord med mera, ja att fira 20 skall man göra rejält. Undrar hur det blir då OT fyller 25?

Allting i livet måste ha en premiär, så även ett besök på nya BrewDog Stockholm på Kungsholmen. Hade inte så överdrivet gott om tid då det skulle hem och tittas på den tyska finalen i Champions League men lite hanns i alla fall med.



Lokalen är uppdelad i två delar, på övervåningen en matsal och på den nedre våningen själva bardelen. Mycket folk var det, påtagligt ungdomlig publik. Kände mig nästan lite gammal då jag stod vid baren och iakttog händelserna. Personalen med Magnus Svensson i spetsen fick verkligen jobba hårt då gästernas törst aldrig tycktes ta slut. Själva lokalen var tämligen liten och intim, upplevde inga konstigheter med akustiken utan det kändes helt normalt.



16 olika fatöl kom jag fram till om jag nu räknade rätt, runt 40 öl på flaska. Matmässigt provade jag en korv med surkål, en kombination som alltid går hem hos mig.



Tre öl fick jag provat, BrewDog Misspent Youth, BrewDog Abstrakt AB:13 och Beer Here Pale Hops. Samtliga tre klart godkända, godast var dock Abstrakt AB:13. Den var söt men inte för söt, munkänslan krämig och en massa olika smaker som bär, ek, choklad, fat och lakrits. Helt klart kan det vara värt att köpa en flaska då den kommer till Systembolaget.



Besöket på BrewDog Stockholm gav mersmak, visst är det ett ställe som kommer att besökas igen. För mig är läget riktigt bra i närheten av Karlbergs Station.

Inga kommentarer: