tisdag 21 maj 2013

Nøgne Ø Dark Horizon Fourth Edition

I fredags på självaste syttende mai hade Akkurat en Nøgne Ø-middag liksom en tap takeover med en drös öl från dem. Tyvärr missade jag själva middagen och helgens ölande men igår hade jag tid att slinka förbi Akkurat för en öl. Det blev inte vilken öl som helst utan Nøgne Ø Dark Horizon Fourth Edition som släpptes för föräljning i början av april. Som lite kuriosa kan det nämnas att ölet är nummer 60 som jag druckit från bryggeriet i Grimstad. Hade jag missat den på fat hade verkligen känts som tjänstefel, inte ens ett brutet ben hade kunnat stoppat mig, möjligtvis ett kärnvapenkrig, ja möjligtvis.



Ni som känner mig vet att jag avgudar Dark Horizon First Edition, det är en sådan där öl som vinner ens hjärta och gör en till en förlorad själ för alltid, helt enkelt en öl av en sådan hög klass att man bara kan häpna. Dark Horizon håller och en väldigt hög klass, det är bara Third Edition som jag inte riktigt lyckades bli kompis med då den enligt mig är alldeles för söt, ja vissa saker kan faktiskt vara för söta, hör och häpna. 

Det är verkligen sällan man ser öl på fat från Nøgne Ø på fat i Stockholm, att se över 10 stycken på ett och samma ställe är verkligen spektakulärt. Det här med tap takeovers är suveränt, ett perfekt sätt för allmänheten att kunna prova olika öltyper från ett och samma bryggeri, kan det bli mer pedagogiskt?

Nå, tillbaka till Nøgne Ø Dark Horizon Fourth Edition, det är en Imperial Stout på blygsamma 16%. Färgen var svart, lite förvånande nog hade ölet ett relativt stort skum, ett brunaktigt sådant. Doften bjöd på lakrits, en gnutta alkohol, rostad malt, mörk choklad liksom torkad frukt. Helt klart en trevlig öl att sitta och sniffa på. 



Hur var då smaken? Jodå, den var riktigt bra. Kroppen var relativt tung men ändå mjuk på något sätt. Ett brett spektra av smaker men framförallt var det lakrits, lite aska, chokladpraliner, kaffe och någonting "grönt". Skönt nog var inte ölet för sött, den fruktan kan läggas till arkivet. Avslutningen bjöd på värmande alkohol. En riktigt trevlig öl att sitta och sippa på, för det är ett öl som skall behandlas med respekt, ingen stress här inte. Gissningsvis kommer ölet att växa med lagring, frågan är om den svenska importören Brill & Co får in några flaskor? Jag håller tummarna att så blir fallet. 

Nøgne Ø är ett sådant där bryggeri som nästan alltid levererar, de vågar experimentera och hålla på, så skönt att de finns. Känns lite konstigt att aldrig ha besökt Grimstad i södra Norge, men det går säkert att ändra på.

Dagens betyg blir 4.2/5




2 kommentarer:

Olle sa...

Jag är ganska säker på att jag sett att Brill bekräfta att dom har/kommer få flaskor och att dom jobbar på att få in dom i en lansering på bolaget. Annars kommer dom släppas för privatimport.

Gyllenbock sa...

Det låter lovande, hoppas att så blir fallet.