onsdag 22 maj 2013

Oliver Twist 20 Years Anniversary i full gång



I måndags började Oliver Twists jubileumsvecka, tänk att de redan fyller 20 år. Ack ack vad tiden går. Denna vecka bjuder på många jubileumsbrygder, besök från bryggare, magdans, trollkarlar, musikunderhållning med mera. En härlig röra med fokus på god öl, ja för god öl har vi blivit bortskämda med under årens lopp på OT. Ibland brukar jag tänka på hur det såg ut i Stockholm tiden före OT och Akkurat, som tur är minns jag inte det.



Mellan 14-17 i måndags var det stängt på OT, salongen skulle förberedas inför festligheterna. Jag anlände sisådär 10 minuter innan öppning, då var det runt 40 personer som köade. Prick 17:00 öppnades dörrarna och vi välde in. Skönt nog lyckades jag knipa en strategisk plats vid baren där jag likt en örn hade koll på läget.



Det måste direkt sägas att jag aldrig sett så mycket folk på OT på en måndag, det hela kändes som en lönefredag så man kan ju undra hur det kommer att se ut kommande fredag och lördag? Ett besök på lördag får det allt bli.



Två jubileumsöl från Nils Oscar provades, Oaked Imperial Rye Fig Ale och ÜbergOTt. Bägge tyckte jag var bra, förstnämnda hade smak av torkad frukt, maltm en touch av humle och lite karaktär av fat. Den värmde fint. Sistnämnda är en stabil och läskande pilsner, en ölstil då den är bra man inte kan annat än gilla. Schysst pilsner tror jag ingen mår dåligt av.



Från Nynäshamn kom det också ett stycke jubileumsöl, nämligen Nynäshamns OT:s VitsIPpA. Där snackar vi om en kreativ stavning. Ölet är en IPA med vete. Jag upplevde den som "soft" och fint lättdrucken. Inte extrem på något sätt utan högst behaglig. En hel del trevlig humlighet liksom en touch vete. Sessionöl, någon?



Sympatiska Skebo Bruksbryggeri hade tre olika varianter av Fagin´s Best, humlade med varsin humletyp. East Kent Goldings, Citra och Riwaka. Tyvärr han jag bara prova varianten med East kent Goldings och precis som vanligt från Skebo så var ölet behagligt lättdrucken. Ska försöka hinna med att prova de andra varianterna för vidare analyser.



Kvällens godaste öl kom från USA, Stone 15th Anniversary Escondidian Imperial Black IPA (Lowland Scotch). Ölet kom från OT:s källare, billigt det var det inte då 10 cl kostade 89 spänn. Den helt suveräna och balanserade smaken gjorde ändå att det blev prisvärt, undrar om inte ölet är det godaste jag druckit från Stone? Mycket fat, whisky, aska, vanilj, choklad, lite humle och espresso i en härlig kompott.



Kalaset är alltså i full gång, min rekommendation till den som inte deltagit i firandet är att göra det omgående!

Inga kommentarer: