tisdag 17 maj 2011

Åländsk IPA på Ålands hav

Vad kan vara mer passande än att dricka en IPA från Åland ute på Ålands hav? Stallhagen IPA närmare bestämt. Igår var Eddan, Fettisov och jag på en traditionell dagstur till Åland. Föregående års fiskekung får alltid en bjudresa av de andra två. Vem fångade då förra årets största fisk? Måste det ens sägas? Gratis är gott!

Utbudet av öl på Viking Lines Isabella och Amorella är tämligen svagt för en ölfanatiker men glädjande nog fanns det fyra öl från lilla åländska Stallhagen ombord på Amorella, orkade dock bara dricka en av dem nämligen deras nya IPA. Synd att inga öl från Stallhagen fanns att köpa i taxfreen, utan som vanligt fanns där bara öl som jag aldrig köper, såsom Mariestads, Koff och liknande.



Helt klart en IPA som var mer brittisk än amerikansk. Snäll, inte så besk med en viss fruktighet men även en viss brödighet. Munkänslan var medel liksom halten kolsyra. Lättdrucken och helt ok men ingen öl som jag lägger på minnet och vill dricka om och om igen. Enligt bartendern skulle ölet eventuellt komma till Systembolaget senare i år, ja vi får se hur det blir med den saken. Kul i alla fall att ha druckit en finsk IPA, något som görs synnerligen sällan.

Åker man till Åland på en måndag så innebär det lugn och ro, mest pensionärer ombord samt några yngre hockeyfans. Därmed inte sagt att det saknas möjlighet till en tango eller två, men som sagt inget lammkött. Republiken Finlands vackra flagga vajade nog stoltare än på mycket länge dagen efter att det finska ishockeylandslaget krossat storebror Sverige i VM-finalen.



Till alla mina norska läsare (vet att jag har i alla fall har en) vill jag såhär på självaste syttende mai säga gratulerer med dagen!

1 kommentar:

fajanen sa...

Har en Stallhagen Dunkles hemma som ska provas senare.