fredag 31 december 2010

Pinnekjøtt hos Basunen

Igår var det en spännande kväll hos Basunen, för första gången i mitt liv fick jag äran att äta Pinnekjøtt. Torkad, och rökt lamm- eller fårkött. Det är en norsk traditionell rätt som serveras juletid. Mer information här till den som är intresserad. Gott det var det, men väldigt salt. Det var ju bra att vi hade några öl.



Nya öl som dracks under kvällen var dessa:



La Gauloise Brune var inte så märkvärdig men helt klart drickbar. Torkad frukt, russin, kryddor, malt samt en del jäst. 3.3/5




Trollbryggeriet Slogen Brown Ale köptes på Fenaknoen i Oslo i juli. Malt och karamell men framförallt syrlig. Misstänker att den inte riktigt skulle smaka så. Dock inte odrickbar, fast inte heller alltför upphetsande. 2.6/5



Stone 10.10.10 Vertical Epic Ale, kryddig doft och smak. Även frukt och lite såpa? Svår öl att definiera, ok men inget särskilt. 3.2/5




3 Fonteinen Oude Geuze Vintage, "kul" miss med datumstämplingen på etiketten. trevligt syrlig med äpplen, gräs, trä och källare. Grape i eftersmaken, torr och med en livlig kolsyra. 4.1/5



Haandbryggeriet Røyk Uten Ild var en stabil rököl om än inte den smakrikaste jag druckit. Rökt skinka, trä, malt. 3.4/5



Amager Dicentra Cucullaria gick att dricka men den var inte värd sitt pris (116 sek) med tanke på att både doften och smaken var relativt tunn. Syrlig, körsbär, trä, torr och vinös. 3/5

Kvällens sista öl tog jag tydligen ingen bild på men det var i alla fall Great Divide Chocolate Oak Aged Yeti. Jättegod med en fin kropp, rostad malt, choklad, kaffe, en viss humlighet. Förstås en lång eftersmak. Något som störde lite i smaken var chilin, ölet kändes starkt i munnen, ja jag blev törstig av den. 4.1/5



Detta var årets sista inlägg, tack för i år och gott nytt år till er alla! Jag återkommer nästa år.

1 kommentar:

Johan sa...

Jag tyckte också att det blev för mycket hetta i chokladyetin, blev jobbigt i längden och det hade nog varit klart godare om det bara varit en hint av chili.

God fortsättning :)