måndag 13 december 2010

Whiskyprovning samt några öl

I lördags var det gamla vanliga gänget samlade hemma hos Silenzi, fokuset för dagan var whisky. Vi skulle testa sex olika sorter, en irländsk och fem från Skottland. Innan whiskyn dracks det ett par öl till den goda gueuzemarinerade kycklingen.



Girardin Gueuze White Label var en ny bekantskap för mig. Vet inte riktigt vad jag skall tro om den. Väldigt "lätt" på något sätt, inte mycket till syrlighet. Funk och frukt, även något som påminde om kola i smaken. Drickbar absolut men jag känner inte att jag måste köpa fler flaskor.



La Gauloise Ambrée kändes som en sådär lagom "klurig" sommaröl, väldigt läskande. Ett par-tre stycken hade säkert kunna slinka ner utan några alltför stora protester från högre ort. Malt, frukt och en svag kryddighet.

Så var det dags för aftonens whiskyprovning, vi drack följande:

Clynelish
Connemara (irländsk)
Bowmore Surf
Glen Garioch
Caol IIa 18
Glenkinchie

Jag tycker att det är svårt att beskriva de olika dofterna och smakerna i whisky. Dricker det för sällan, ja överhuvudtaget dricks det starksprit väldigt sällan. I år blir det inte fler gånger än 10, om ens det.

Min vinnare blev Caol IIa 18, smakrik och med mycket karaktär. Rökig men inte för rökig, trevlig finish.



Caol IIa 18 blev också kvällens totala vinnare vilket följande tabell visar:



Om någon skulle behaga att starta ett destilleri i Göteborg, hur stor chans är det då att whiskyn skulle heta något med Glen(n)? Usch, nä den var inte bra men jag bjuder på det såhär på en måndag förmiddag.

Inga kommentarer: