måndag 3 januari 2011

Lugn nyårshelg på landet

Nyårshelgen var synnerligen lugn, ja det var nästan overkligt tyst ute på landet.



Öl dracks, men det blev även några skvättar vin, skumpa samt konjak. På väg mot landet insåg jag att jag hade få matöl med mig så i matbutiken i Björklinge köptes en Slottskällans Källarlager 3.5%. Fast förväntningarna var inte så höga på den.



Det är bara att inse fakta, jag har problem med alkoholsvaga öl. Bäst med Källarlagern var dess utseende. Smaken var för tunn, beskan var inget att tala om, obalanserad. Lätt rostad, karamell, gräs och nötter. Ingen höjdare. 2.3/5

Öl nummer två köptes i Amsterdam i november förra året.



’t IJ Struis innehöll torkad frukt, karamell och en del jäst. På något sätt en rätt udda öl, inte så maltig. Noterbart är att ölet var sött, något i smaken påminde vagt om sockervadd eller något åt det hållet. 3.2/5



Founders Dirty Bastard Scotch Ale tyckte jag om. Fint maltig med frukt, träd och karamell. Söt även denna. 3.8/5



Emelisse Imperial Russian Stout var en behaglig Imperial Stout, inte alls tung på något sätt. De gamla vanliga smakerna av rostad malt, kaffe och choklad. Trevligt drickbar. 3.6/5

År 2011 började stabilt ölmässigt då årets första öl blev De Molen Hel & Verdoemenis Misto B.A.



En god öl helt klart, fin kropp samt en lång eftersmak. Oljig munkänsla och väldigt lite kolsyra. Mycket rostad malt, lakrits samt smak av fat. 4.2/5



Girardin Kriek var inte så dum. Mycket drickbar, körsbär, trä. Inte så syrligt och komplex men uppfriskande. 3.6/5



De Molen Bommen & Granaten gillade jag men då är jag också ett stort fan av sötsaker ty ölet var mycket sött. Ingen kolsyra, sylt, bär, torkad frukt, en del alkohol. absolut inte en törstsläckare men en fin dessertöl. 4/5



Klein Duimpje Smokey Porter var ok men inte så mycket mer. Lite för tunn doft och smak av rök för att jag skulle bli helt nöjd. 3/5



Klein Duimpje Hazelnoot Porter visade samma tendenser som Smokey Portern, för tunn för en toppenupplevelse. Nötter, lite kaffe, rostad malt, jäst och kryddor. Drickbar men inte alltför upphetsande. 2.9/5



Three Floyds Pride & Joy Mild Ale klassas som en Amber Ale på Ratebeer, en god öl med mycket frukt i både doft och smak, särskilt citrus och ananas. Väldigt frisk och drickvänlig. 3.5/5



Harviestoun Ola Dubh (40 Year Old) lär vara något av en drömöl för en whiskyälskare. Ölet doftade och smakade verkligen mycket whisky men på ett bra sätt. Perfekt att sitta och smutta på. Riktigt god enligt mig. 4.1/5

Helgen avslutades med en flaska 3 Fonteinen Doesjel. (förövrigt tredje nya ölet från 3 Fonteinen som jag druckit på fem dagar, inte illa)



Fin doft och smak, mycket funk och syrlighet. Källare, grape, hö, gröna äpplen. Kolsyran var livlig och ölet torrt och fint. 4.2/5

En bra start på 2011 blev det, bara att hoppas att året fortsätter lika stabilt.

4 kommentarer:

fajanen sa...

Intressanta öl och verkar som en bra början på året. Själv har jag ännu inte provat någon ny ännu. Bara ett par jag provat förut.

Eddan sa...

Det var verkligen en skön och avslappnande helg!
Matmässigt kunde det varit lite bättre men ok ändå tycker jag. På ölfronten var det lugnt också. Kan vara bra ibland att fokusera på annat. Eller...?

Eirik @ Basunen sa...

@ Eddan: Vad är det du säger? Finns det annat att fokusera på än öl och mat?? :)

@ Gyllenbock: En mycket fin samling öl det där - mycket nyfiken på 3 Fonteinen, men jag ska forsöka(!) låta den stå i skåpet ett tag till.

Mitt första nya öl för året blev Mohawk Blizzard - hoppas året blir bättre vad det lider.

Gyllenbock sa...

fajanen: ja det var en bra start på det nya året. Kommer att ta det lugnt i januari i övrigt skulle jag tro.

Eddan: matmässigt ok men inte mer, men alltid kul att prova nya maträtter.

Eirik: du blev alltså inte heller alltför imponerad av Blizzard?