tisdag 30 november 2010

Sista ölen i november

Tidigare ikväll var jag och besökte min söta lilla systerdotter. Några öl delades med svåger, ett par nya blev det nämligen Struise Ignis et Flamma samt Emelisse Espresso Stout.

Alla kanske inte känner till det men Menno på De Molen bad några andra småbryggerier göra sin egen tolkning av De Molens Vuur & Vlam till ölfestivalen Borefts Beer Festival som hölls i september.



Ignis et Flamma var helt ok och god utan att briljera sådär våldsamt. Mer frukt i doften än i smaken. En hel del gräs och malt. Skulle jag ge betyg skulle det bli 3.5/5.

Har nu druckit fem olika tolkningar (hjärnsläpp, finns det ytterligare någon?) av Vuur & Vlam, nämligen dessa:

Emelisse Vuur & Vlam 3.6
Närke Fyra Flammor 3.6
Struise Ignis et Flamma 3.5
De Molen Vuur & Vlam 3.4
Haandbryggeriet Fyr og Flamme 3.2

Sistnämda dracks häromdagen, stor skum även på den.



Emelisse Espresso Stout tyckte jag mycket om.



En väldigt trevlig kaffestout. Önskar att jag köpt fler i Amsterdam då en flaska inte kostade mer än 2 EUR.

Årets första julöl dracks också ikväll, egentligen brukar jag vänta till december men Nynäshamns Mysingen Midvinterbrygd är alltid stabil enligt min åsikt. En väldigt egen smak som verkligen är kryddrik. Given till julmaten.

6 kommentarer:

fajanen sa...

Ahh, kaffestouten såg god ut. Hoppade över mysingen iår. Utbudet är ju enormt och idag kommer det att bli dyrt igen.

Eirik @ Basunen sa...

Hur var Fyr og flamme?
Den vann tävlingen, men du gav den lägst betyg.

Gyllenbock sa...

fajanen: den var god, väldigt fin smak av kaffe. Sympatisk helt klart.

Eirik: japp, den fick lägst av mig. Lite väl gräsig för min smak dock drickbar. Fast ölen var förstås lika varandra, säkert dagsformen som spelade in i vanlig ordning.

Marc sa...

Vi kommer ta in Emelisse Espresso Stout m fl till Sverige så fort en del andra sorter hos dem är färdigbryggda! :)

Mvh
Marc Schuerman
Brill & Co

Gyllenbock sa...

Marc: det var trevligt att höra. Jag har bara druckit fyra från Emelisse men de har varit stabila. Vad blir det för pris på dem ni tar in?

Eirik @ Basunen sa...

@ Marc: Ahh trevliga nyheter du har där, kan du avslöja vilka andra Emelisse det ev. blir?

/Eirik @ Basunen