torsdag 18 november 2010

En inte helt ölmässigt vanlig onsdag

Igår var jag inbjuden till Basunen, något jag förstås direkt tackade ja till. Grabbarna var som vanligt på plats, ett varmare välkomnande kan man nog inte få än från dem två. Helt galna! Jag tror att Patrik Sjöbergs svenska rekord i höjdhopp ligger taskigt till.



Kvällen började med att Eddan och jag fick prova en öl blint, en öl som Eirik privatimporterad från Brill. Doften påminde en hel del om en suröl medans smaken var något annat. Väldigt svår att definiera men det visade sig vara Nøgne Ø:s nya bitter, en annorlunda bitter.



Ölet var fräsch, uppfriskande och med en lätt munkänsla. På etiketten står det att ölet togs fram i samband med Nordic Barista Cup, det är alltså ett kaffeöl som faktiskt smakar en del citronte dock utan socker. Förvirrande? Cascara är själva skalet i vilken den riktiga kaffebönan ligger. Tydligen väldigt mycket koffein i skalet men ingen smak av kaffe. Experimenten i Grimstad fortsätter, kul så. Tack till Eirik för de två flaskorna som jag fick med mig hem.

3.5/5

Nästa öl var Great Divide 16th Anniversary Wood Aged Double IPA.



Inget direkt fel på ölet men ändå lite av en besvikelse. Rätt söt, med smak av ananas och jordgubbe. Vissa spår av alkohol. Beskan var snäll, i alla fall för ölstilen.

3.4/5

Kvällens tredje öl var jag på förhand rejält nyfiken på. BrewDog Abstrakt AB:03.



Vår flaska hade nummer 449 av 3200, buteljerad 100908. Tyvärr höll inte ölet riktigt måttet. Doften var lovande med ett fint inslag av hallon. Smaken var tyvärr spritig med en konstig bismak av bränt gummi. Då vätskan blev varmare dök det fram lite hallon men det var för sent för att rädda äran. Kändes lite avslagen, inte mycket kolsyra alls.Inte prisvärd enligt mig, långtifrån.

2.8/5

Duvel Tripel Hop är väl kanske en öl man bör ha provat, ja det känns så. Förpackningen var onekligen annorlunda och flaskan väldigt elegant.



Innehållet då? Jodå, helt ok alltså. Tuggummi, kryddor, tvål, gräs. Inte så mycket kolsyra dock inte avslagen som ovannämnda öl från BrewDog. Inte så humlig som förväntat. Kanske aningen bättre än normala Duvel, men skillnaden inte gigantisk.

3.5/5

Nästa öl köpte jag i Oslo i juli, närmare bestämt på Fenaknoken.



Något som jag inte tänkte på men som Eirik noterade var att texten på etiketten var skriven på nynorsk. Ølve på Egge Bryggeri är ett litet bryggeri, sju olika öl har de hittills tagit fram.

Ølve på Egge ØlveØl är en sk. Traditional Ale, ett öl bryggt efter gamla traditioner. Väldigt drickbar med småtrevliga rostade toner liksom karamell och mycket malt. Kul öl för blygsamma 4,5%. På flaskan stod det att eftersmaken påminde om kåda. Nu äter jag inte kåda dagligen så vet inte exakt hur det smakar men onekligen fanns det något lattjo i smaken som inte var lätt att precisera. Ingen superöl men ändå en i sammanhanget positiv upplevelse.

3.4/5

Ett par öl till, sedan var vi klara. Italienska Panil Barriquée (Sour)stod näst på tur.



En del brett men en snäll syrlighet. Uppfriskande och helt ok med inslag av aluminium, trä och lite annat smått och gott. Klart drickbar öl men ingen som jag kommer att minnas tillbaka till i evigheter. Lite tunn kanske.

3.4/5



En typisk amerikansk barley wine fick äran att avsluta kvällen. Söt med mycket malt och en fin humlighet. Beskan var rejäl. I mitt tycke aftonens bästa öl.

3.8/5

Vad ska man då säga om kvällen? Jag tycker att intressantaste var de två ölen från Norge även om de inte var godast. BrewDog Abstrakt AB:03 var den största besvikelsen. Ja överlag kan man diskutera om vissa av ölen var prisvärda, många sköna burkar Sofiero får man....

Avslutningsvis en gruppbild:



Just ja, nästa gång väljer jag vilka hästar vi skall spela på. Eddan har nämligen ingen talang för det.

3 kommentarer:

Johan sa...

Jag saknar minsann en recension på den där Three Hearts 7,5 som är med på gruppbilden ;)

Kan hålla med om att Duvel Tripel Hop är kul att ha druckit, men den känns ju inte riktigt prisvärd tycker jag.

Gyllenbock sa...

Johan: du får vänta ett tag med den recension. :)

Nä, tycker inte heller att Tripel Hop var prisvärd, tyvärr gäller det rätt många öl. Alltså är det perfekt att vara 2-3 stycken som delar på en flaska.

Anonym sa...

Satan vad söta igen, och nu pratar jag inte om ölen igen :-) / Apan - med tur, som lever som en filur.