torsdag 30 september 2010

Uppvärmning inför SBWF 2010, bl a 21 år gammal körsbärslambic

Basunen och jag var och laddade lite lätt inför morgondagens Stockholm Beer Festival. Vi började med att besöka Akkurat, ett ställe som i alla fall jag inte kan få nog av.

Hanssens Mead the Gueuze blev kvällens första öl.



Det visade sig vara en väldigt kul och spännande öl, mycket karaktär och fina smaker. Doftade som en gueuze men smaken innehöll helt klart spår av mjöd, "honungssötma" kanske man kan kalla det? Undrar hur många flaskor som finns kvar? Ölet görs inte längre.

Kvällens andra öl fick jag nys om i det senaste nyhetsbrevet från Akkurat, deras näst sista fat med Eylenbosch Kriek anno 1989 öppnades idag.




Ursäkta språket men det är tamejfan ballt att ett ställe i Stockholm kan ta fram ett fat med 21-årig kriek. Ölet i sig var gammalt men extremt läskande. Jag hade utan problem kunnat svepa glaset, ingen kolsyra och ingen syrlighet. Basunen tyckte att det var imponerande groggvirke.

Samarbetsölet, Elevator, ja mellan De molen, Närke Kulturbryggeri samt Beck-Bräu var slut på Akkurat men däremot fanns det några flaskor kvar på OT.



Jag upplevde doften som bättre än smaken. Tyvärr lite för spritig. Kanske vinner på lagring?

Sedan var det dags att bege sig den korta promenaden till Monks nya Porterhouse. Ingen av oss hade varit där tidigare så det var förstås spännande att se vad det vad för ställe. Såg lovande ut från utsidan.




Miljön var trevlig, ja i alla fall om man gillar mörka källarvalv med karaktär. Jag passade på att fråga om de sett några spöken, svaret var negativt. Men vem vet vad som finns därnere?

Maten var god men portionen alldeles för tanig för en som mig som älskar mat. (jag käkade örtmarinerade lammracks, den aktuella menyn hittar ni här)



Tyvärr var öllistan inte komplett ännu, varken vad gäller fatölen eller flaskölen. Detta hade de på fat:



Jag passade på att dricka Ängö Oktoberfestlig Ängöl, det första ölet från det Kalmarbaserade Ängö Kvartersbryggeri som jag druckit.



Utan att överdriva vill jag påstå att ölet var klart bättre än samtliga oktoberöl som finns på Systembolaget. Fint balanserad men en trevlig maltighet. Blir intressant att prova några av deras andra öl på ölmässan.

Sist men inte minst delade Basunen och jag på en De Molen 1914 Triple Stout SSS.



God javisst men inte excellent. Lite för tunn munkänsla för ett riktigt högt betyg.

Jag trodde att aftonen var över efter ovanstående men kvällen avslutades hemma hos Basunen, efter ett imponerande välkomstslickande från ställets bestar drack vi ett par öl.



Mohawk Barley Wine blev jag inte så imponerad av, för "enkel" och spritig. Kanske är godare om ett år eller så? Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel var lika god som alltid, verkligen trevlig.

Nu är det inte alltför många timmar kvar till premiären på årets SBWF, väl mött senare idag! Godnatt så länge!

4 kommentarer:

Johan sa...

Hur stort glas med Back Albert får man egentligen för 139 kr?

fajanen sa...

Jag var på Monks Porterhouse i tisdags. Verkligen ett bra ölställe. Maten däremot är inte så mycket att hänga i julgranen tycker jag.

Provade Goose Island Night Stalker som var helt fantastisk.

Manker sa...

Johan> 33 cl typ. Eller om det var ett vinglas. jag var där och drack den i tisdags och den är värd varenda krona. Magnifik och underbart god öl. tyvärr har jag inte renskrivit mina omdömen, hade lagt upp den idag. men är värt det.

Stefan - Beer Drivel sa...

Tror Monk Porter Houss vinglas ligger på 25 cl. Eller det var iallafall den storleken jag fick när jag var där, dock på en annan öl.

Synd på Elevatorn, jag drack den på fat på premiären och tyckte den var ruskigt bra.