lördag 11 september 2010

Tre öl från Sigtuna Brygghus

Har under veckan hunnit med att dricka tre öl från Sigtuna Brygghus, eller egentligen två men den tredje är bryggd hos dem.

Sigtuna Red Ale var den första, flaskan köptes på Systembolaget i Märsta.



Färgen var lätt grumlig, brunröd med ett ganska litet beige skum. Lämnade en hel del rester i glaset. Doften bestod främst av citrus, karamell och en viss "blommighet". Kroppen var medel, smakade grape, gräs och malt. Rätt bra balanserad, i eftersmaken fanns det en ton av "metall". Ok utan att briljera.

3/5

Sigtuna ESB köptes också i Märsta.



Klar bärnsten, medelstort skum. Ganska svag doft, gräs och lite karamell. Väldigt enkel att dricka, fast tyvärr inte alltför intressant. Lite kolsyra, hö, bröd och spår av peppar. Bitterheten var tydlig och ganska rejäl.

2.9/5

Sist ut Mohawk Stitch, ett öl framtaget av Stefan Gustavsson tillsammans med Wicked Wine och sedan bryggd hos Sigtuna.



Utseendemässigt var ölet en höjdare, gillade särskilt det mycket stora sköna skummet. Doften var rätt svag, mest choklad och lätta brända toner. Smaken var inte heller alltför smakrik, faktiskt tämligen tråkig om jag får säga vad jag tycker och det får jag ju då jag är högsta hönset för denna blogg. Munkänslan var tunn, smaken söt med betoning på choklad och lite kaffe. Intetsägande.

2.5/5

Sammanfattningsvis var ingen av ovanstående öl något som jag känner att jag måste köpa igen.

Inga kommentarer: