torsdag 2 september 2010

Om fyra veckor är det dags



Japp, så är det. Om fyra veckor, torsdag 30/9 är det dags att besöka Stockholm Beer and Whisky Festival 2010, det är då det brakar igång. Jag tänker även besöka spektaklet lördag 9/10.

Listan med utställare samt deras produkter fylls på så sakteliga. Det är bara att konstatera att det är rena invasionen från Danmark. Amager Bryghus, Bryggeriet Djævlebryg, Destilleriet Braunstein, Hornbeer, Indslev Bryggeri samt Midfyns Bryghus kommer alla att vara på plats i Nacka, nästan så att man kan tro att det är på ölfestival i Köpenhamn som man skall till.

Det ska bli väldigt trevligt att bekanta sig lite närmare med några av småbryggerierna i Sverige, Ängö Kvartersbryggeri har jag tex aldrig druckit något ifrån så det blir intressant.

Intressant är det också att studera vad de olika bryggerierna tänker servera till de törstiga kunderna, från Oppigårds kommer bla dessa: "Oppigårds Hoppy Chinook, Oppigårds Hoppy Saaz och Oppigårds Bangalore Twice dubbelt öl med mycket US-humle." Samtliga på fat och specialare för mässan.

Sigtuna Brygghus kommer att servera "Ace of Spades Imperial Stout – Sveriges starkaste öl!", törs man prova den tro?

Undrar förresten hur årets glas kommer att se ut?

9 kommentarer:

fajanen sa...

Tydligen ska årets glas vara utformat så att det ska passa både öl och vin. I år har de ju en ny byggnad som de ska köra sprit och vin i. Jag har fått berättat för mig att det ska vara en kupa som man typ tar tag i och drar lite uppåt.

Själv ska jag nog gå lör 2/10 och tors 7/10

Johan sa...

Jag ska gå andra lördagen hade jag tänkt, och förhoppningsvis som fackrepresentant någon av torsdagarna. Som fackrepresentant blir det nog att hålla sig till vissa leverantörer, men det är bl a Brill, Great Brands och Galatea så det känns ju inte jättehemskt. På lördagen tänkte jag koncentrera mig på svenska öl :)

Fredrik sa...

Då syns vi där!!! :)

Mikael sa...

Jag kan lägga upp en "bild" på glaset på 5,0

Gyllenbock sa...

fajanen: då lär vi inte ses på mässan i år men det kommer förstås fler chanser.

Johan: vi ses på lördan.

Fredrik: absolut!

Johan: såg bilden, tack för den. Glaset såg helt ok ut.

hirigalzkar sa...

Trevliga nyheter du kommer med! Känns lovande med alla svenska mikroöl du skriver om.

Gyllenbock sa...

hirigalzkar: ja verkligen! känns som att det kommer att drickas en hel del svenskt i år på mässan.

Stefan - Beer Drivel sa...

Jag kommer lördagen den 2:a, får hoppas jag springer på Fajanen, samt om det är någon mer som kommer?

Kommer nog inte satsa så hårt på svenska bryggerier eftersom jag ska på SMÖF några veckor senare.

Jonas sa...

Våga vägra lördagar!
Så vidrigt mycket folk så man kan spy.
Jag satsar på tors7/10&eventuellt fred8/10.