lördag 4 september 2010

Man får ta sig tid

Under veckan har jag hunnit med att dricka ett par öl, man får ta sig tid. (var det inte så Markurells i Wadköping sade vid något tillfälle?)

Haandbryggeriet Hesjeøl var ett av objekten.



Som synes var skummet ganska så spektakulärt. Ölet i sig var intressant. Doften innehöll kryddor, grape, gräs och en lätt rökighet.

I smaken fanns rökigheten, liksom lite skinka och salt. Även malt, jäst, trä och något som påminde om örter. Kroppen var medel liksom kolsyran. Smaken "egen" på så sätt var ölet intressant som bonus var det även klart gott.

3.5/5

S:t Eriks Pompona Porter var jag nog inte ensam om att vara lite lätt nyfiken på.



Tycker att ölets största behållning var det vackra utseendet. Både doften och smaken innehöll mycket vanilj, utöver det kaffe, brända toner och choklad. Kroppen var lätt och halten kolsyra hög. Tyvärr stördes jag i smaken av något som i mitt tycke påminde om "bränt gummi". Vet inte riktigt vad det kan tänkas ha varit? Inte helt övertygad men dock en drickbar porter.

2.8/5

1 kommentar:

fajanen sa...

Drack Hesjeöl för ett par dagar sedan. Tyckte den var ganska ok men inte jättebra. Jag har hittat den där rökigheten i de flesta ölen från Haandbryggeriet. Kan det vara deras "hussmak"?

Håller med om Pompona.