tisdag 28 juli 2009

Ännu fler gåvor, denna gång från Suomi.

Tidigt imorse, ja redan vid 08.15 flög jag till Umeå. Där mötte jag upp mor och far som kom bilandes från vackra Tornedalen. Med sig i bagaget hade de några öl från Finland. Jag ville helt enkelt se till att ölen transporterades hem på ett säkert sätt.



Ett par av ölen har jag druckit tidigare, de mest intressanta på förhand är de två rökölen, Prykmestar Savu samt Karhu Korpisavu.

Rökölen känns gjutna till bastubad samt korvgrillning, återstår att se om så kanske är fallet.

Har varit några trevliga dagar på sistone då det trillat in öl från olika håll, sådant uppskattas förstås innerligt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Halvfinne som jag är skulle jag hemskt gärna vilja dricka mer öl från Finland. Helst då från småbryggerierna. Vågar man hoppas på nordiska veckor på Monks i framtiden?

Gyllenbock sa...

Jag har också dålig koll på finsk öl, de jag druckit har inte direkt imponerat utan det har mer handlat om "törstsläckare" i samband med bastubad.

Vore skoj med nordiska veckor, vi hoppas på det.

Jonas sa...

En rökölsentusiast som undertecknad kan varmt rekomendera Prykmestar Savo.Antagligen det bästa finska öl jag druckit.
''Den andra''var ganska tunn&tråkig har jag för mig.För mainstream kanske.
Mer rökmalt åt folket!

Gyllenbock sa...

Jonas, vilket rököl är godast enligt dig?