lördag 27 juni 2009

Två gånger Sierra Nevada.



Ett par Sierra Nevada har jag druckit idag, först en Anniversary Ale 2008 samt därefter en Celebration Ale 2008.

Anniversary Ale fanns att köpa i november på vårt kära bolag, bäst före var svår att se på flaskan jag drack, tror dock att de handlar om juli 2009. Alltså var det på tiden att dricka den lilla rackaren.

En färsk är smått ljuvlig med den sköna grapetonen samt bitterheten. Den jag drack idag var lite tråkig, beskan var inte riktigt som den skulle, inte heller doften. Svagare och mer intetsägande jämfört med en färskare flaska. Tycker att smaken var brödigare, skummet var stort och sänkte sig långsamt. Skumresterna på glaset var vackra att beskåda. Nä, helt klart skall Anniversary Ale drickas färsk, just därför väljer jag att spara min sista flaska tills nästa omgång kommer till bolaget i höst. Logiskt, eller hur?

Egentligen är det ingen mening att sätta betyg, men jag gör det ändå.

3,25/5



Celebration Ale 2008 var betydligt trevligare på alla sätt. Oktober är bäst före, alltså finns det lite liv kvar i ölet. Recenserade den i februari, betyget idag blir det samma som då, nämligen en fyra. Upplever att ölet inte ändrats alltför mycket, kanske att lite av beskan försvunnit. Men det är svårt det där att minnas smaker.

I övrigt har hjärnan gått på högvarv i den härliga sommarhettan idag. Ska nämligen till Wien 7/7, alltså börjar det bli dags att studera vad man skall göra där. Wien tycks vara en underbar stad, mycket att se och göra och många intressanta restauranger och bryggeripubar. Har ni några tips tar jag gärna emot dem. Vad bör man inte missa? Två nätter blir det i Wien, sedan fortsätter resan till Transsylvanien. Där lär man väl dricka blod och inget annat.

5 kommentarer:

dempa sa...

Jag gjorde en paralellprovning av Anniversaryn i ett tidigt bloggstadium, det finns nog i arkivet.

Sen provade vi för nån månad sedan två Celebration mot varandra och det var inte alls så att den hade åldrats bra.

Vet inte men troligen tyckte jag ändå den äldre Anniversaryn var bättre, men jag vet inte om jag hade haft den uppfattningen idag.

Gyllenbock sa...

Det är alltid kul att prova äldre öl mot färskare. Blir nog aktuellt att göra det i höst/vinter då nästa omgång Anniversary/Celebration anländer.

Anonym sa...

Du lär ju få blodad tand i din hand, åker man till Wien så ska man avnjuta bittert öl..men det rimmar ju illa, varför inte köpa gammalt viiiiiiiin när du ändå är i..förlåt, ska hojen med?

/Apan utan huvud eller huvudstäder i sikte

Jonas sa...

Bieradies på Judenplatz!
Massor av fat från ett par bryggerier jag aldrig hade hört talas om.

Gyllenbock sa...

Tack för tipset Jonas, får se hur många ställen vi hinner klippa. Ska bli mycket kul att äntligen besöka Wien.