måndag 15 juni 2009

Några smakprov på Bishops Arms.

Mitt ölpimplande upplever en liten lågkonjuktur just nu, det blir helt enkelt inte så mycket drickande. Idag var jag dock på Bishops Arms på Folkungagatan, Stockholm. De kör en liten ölfestival där man kan få köpa smakprov av några rätt sympatiska öl. Föga förvånande var Three Floyds Beehemoth slut men det blev några andra rackare istället. Smakproven var på 8 cl, jag kan lugnt säga att jag lätt hade kunnat dricka mer av de tre öl jag smakade.



Southern Tier Gemini hade en trevlig, ganska mörk orange färg. Doften var inte alls pjåkig, mycket aprikos och annan frukt. Visst är den där klassiska humledoften som de flesta humlerika öl bjuder på alldeles underbar att sniffa på?

Smaken innehöll mycket humle och frukt, kroppen typ medel. Humlesmällen kom inte direkt utan efter ett tag, eftersmaken bjöd på en hel del citrus. På det hela en sympatisk öl, men inte den bästa Dubbel-ipan jag druckit.

Betyg: 4/5



Därefter blev det en Nøgne Ø Dark Horizon Second Edition, perfekt sommaröl eller hur? 16% alkohol och en underbar svart vätska. Mycket kaffe och lite vinösa vibbar. Skummet var minimalt. Just doften var verkligen härligt, tunga Imperial stouter skulle jag mycket länge kunna sitta och sniffa på.

Smaken innehöll väldigt mycket kaffe, en del choklad samt mörka bär. Även en viss sälta samt lite lakrits. Fyllig och fin, vätskan upplevde jag som ganska torr. Den höga alkoholhalten märktes av men det blev aldrig besvärande. Eftersmaken satt kvar länge. Inte tokig, inte alls!

Betyg: 4,25/5



Sista smakprovet blev en Old Viscosity från Port Brewing. Old Viscosity är en American Strong Ale med en härlig svart färg. Vätskan påminde en hel del om olja, vackert så. Skön humlerik doft med inslag av karamell, choklad, vanilj och rostade toner, ganska söt.

Smaken är en smärre explosion av mycket gottgott, särskilt den trevliga sötman lade sig på tungan. Tyckte mig även känna lite kokos någonstans i smaken. Skön bitterhet och en behagligt värmande alkohol. (10%) Helt klart dagens vinnare, gillade den skarpt! Port Brewing håller diskret på att segla upp som en kandidat till mitt absoluta favoritbryggeri, de gör verkligen många goda öl.

Betyg: 4,5/5

All heder till Bishops Arms som ger folk möjlighet att köpa smakprov. 20-30 kronor för 8 cl. Puben på Folkungagatan är den trevligaste av kedjans pubar i Stockholm.

6 kommentarer:

Christer sa...

Sämre öl än det kan man ju dricka :-)
Kostade samtliga öl 20-30 kr? Känns ju i så fall mer än överkomligt!

fajanen sa...

Old Viscosity är verkligen jättebra. En öl där de har lyckats med bourbonfatlagringen tycker jag.

Gyllenbock sa...

Christer: japp, de kostade 20 eller 30, helt ok tycker jag.

fajanen: ja verkligen, blev nästan lite överraskad över att den var så otroligt god.

affe sa...

Låter trevligt, speciellt med tanke på priserna. Just priserna fick mig att komma tänka på den här diskussionen på Svenska Ölfrämjandet:

http://www.svenskaolframjandet.se/node/2979

Låt gå att det inte gäller likadana öl, men jag skulle nästan tippa på att finöl var lite dyrare i huvudstaden.

Ottes sa...

Bishops på Folkunga är mkt trevligt, vi lade vårt årsmöte där i julas.
Hmmm, har en Dark Horizon 2:nd edition på lager men den tänkte jag nog suga på liiite till...

Gyllenbock sa...

affe: jag läste den där diskussionen för ett tag sedan, de priserna vad verkligen inte ok. Bishops på Folkungagatan skall ha all heder tycker jag för deras prissättning.

Ottes: Dark Horizon skulle jag gärna ha ett gäng av på lagring, sämre lär den inte bli.