tisdag 23 juni 2009

Paulaner Hefeweissbier



Var på en dagstur till Karlskrona igår. Måste säga att jag gillar de flesta mindre svenska städer, Karlskrona är en stad jag skulle kunna tänka mig att bo i. Staden ligger verkligen vackert precis vid havet.

Som en gammal båtnörd var jag givetvis tvungen att besöka Marinmuseum. Verkligen ett intressant museum, mycket att se på. Såg bl a en äldre flaska Carnegie Porter, tyvärr tom.



Skönt med sol och värme igen, det behöver vi. Givetvis blev jag lite törstig igår. En stabil pub verkar det finnas i Karlskrona, nämligen The Fox&Anchor, men tyvärr öppnar de först 17 så något besök blev det ej igår. Istället satte jag mig på närbelägna O'Learys. Deras utbud av öl brukar vara trist men en Paulaner Hefeweissbier blev det i alla fall.



Som synes var färgen orange och mycket grumlig. Stort inte alltför kompakt skum. Doften var inte alltför intensiv men den innehöll de klassiska skumbanansdofterna som jag förknippar med tysk veteöl. Även lite andra kryddor fanns där liksom aningen jäst.

Smaken var ganska fruktig med mycket smak av skumbanan. Även lite jäst, peppar och en viss syrlighet. Ingen beska, ganska tunn kropp och egentligen lite vattnig känsla men ändå trevlig att dricka. Veteöl är gott då man är lite småsvettig och allmänt tärd.

Betyg: 3,75/5

1 kommentar:

Marlene ♥ sa...

Sv. Håller verkligen med. Nu var det ett tag sedan man besökte ett sådant ställe pga det finns inga i närheten av där vi bor. har inte lust att åka genom halva Sverige lixom...
Trevlig sommar