måndag 9 februari 2009

Sierra Nevada Celebration Ale 2008.

Då var det äntligen dags att prova en av februarinyheterna, först ut är ett säkert kort i form av Sierra Nevada Celebration Ale. Förra årets version gillade jag skarpt. Hur är då årets version?



Ölet har en trevlig, ganska disig rödorange färg. Skummet är smutsvitt och lämnar tydliga rester på glaset.

Doftar mycket av humle, med fina inslag av grape och karamell. Helt klart luktar det gott och mycket inbjudande.

Smakar mycket humle och grape, ja även lite som tropiska frukter. Jag tycker verkligen om de karaktäristiska citrus och grapesmakerna. Ölet har en fin bitterhet och beska. Lättdrucket och läskande det är det och eftersmaken är behaglig och lång.

Vill minnas att ölet smakade ännu bättre förra året. Kanske är det så att smaklökarna numera är mer kräsna då de är ganska bortskämda med att få smaka god öl. Förra året var Sierra Nevadan en smärre sensation då den fanns att köpa på Systembolaget, iallafall för mig. Jag känner mig fortfarande som en valp bland alla andra duktiga ölbloggare.

Betyget blir en stabil fyra. Ölet känns verkligen amerikanskt på alla sätt.

5 kommentarer:

Ottes sa...

Hoppade över den i år men förra året tyckte jag: "Blommig och besk. Rivig nyponton. En rar dam i sommarklänning som dock svär i kyrkan." Skummet var en 5-poängare, det totala betyget blev 3,2.

Gyllenbock sa...

"En rar dam i sommarklänning....", det var verkligen en fin ölbeskrivning. :)

Köpte sex stycken buteljer, lite lagom sådär.

På måndag gäller det att få tag på några Harvest från samma bryggeri. Ett öl jag tidigare ej smakat.

dempa sa...

Jag tycker precis som du att den var bättre förra året - eller är det jag som har blivit mer kräsen?

Känns som overkill med en hel låda som jag köpte. Men samtidigt vet jag inte var jag lagt kvittot, orkar inte lämna igen dom. Den slinker ju rätt så lätt ner ändå :)

Gyllenbock sa...

En hel låda är mycket, men å andra sidan är det alltid bra att ha ett gäng basöl hemma. Ibland är man inte sugen på det mest extrema som finns i gömmorna.

Anonym sa...

Den här var riktigt bra enligt mig. Kanske inte världens bästa men jag uppskattade den mer än Anniversary:n. Den här kändes lite mer speciell. Kanske inte särskilt komplex men god att dricka. Den hade något mer eget över sig jämfört med Anniversary, om jag nu ska jämföra :)